Nya reklamaffischer = mer pengar till reklambranschen. Foto: TT

Hel bransch gläds åt nyvalet

Uppdaterad
Publicerad

Det fanns några som applåderade högre än andra när det stod klart att det blir extraval. Reklambranschen, pr-byråer och de kommersiella tv-kanalerna kan räkna med en rejäl ökning av intäkterna.

Eftersom Sverige inte haft något extraval i modern tid är det givetvis svårt att bedöma hur mycket partierna kommer att satsa på reklam inför valet i mars. Eller rättare sagt, hur mycket de kan satsa eftersom partikassorna dränerades i samband med det ordinarie valet i höstas. Klart är dock att det kommer att handla om stora pengar.

Knappt halv miljard på propaganda

Enligt marknadsundersökningsföretaget TNS-Sifo spenderade partierna 420 miljoner kronor på något som betecknas som ”politisk propaganda” under de tre första kvartalen 2014.

Kulturval 2015

Den summan gick bara till traditionell reklam. Till det kommer allt partierna betalade för konsult- och pr-tjänster, något som är mycket svårare att mäta och få kläm på.

Opinionsinstituten firar inte

Man skulle kunna tro att även opinionsinstituten tillhör de stora vinnarna, men så är det inte, enligt Toivo Sjörén på TNS-Sifo.

– Supervalåret 2014 beställdes färre opinionsundersökningar än under valåret 2010. Tidningarnas ekonomi har blivit mycket sämre och hur det fungerar i samband med extraval vet vi inget om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kulturval 2015

Mer i ämnet