Anna Takanen har varit teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm sedan 2014. Foto: TT/ Adam Ihse

”Helt normala siffror”

Uppdaterad
Publicerad

Liberalerna kallar Kulturhuset Stadsteaterns minskade biljettförsäljningen för ”akut sjönöd”. Men teaterchefen oroar sig inte över siffror och anser att blicken bör höjas.

Biljettförsäljningen till uppsättningar på Kulturhuset Stadsteaterns Stora scen i Stockholm minskar. Som Dagens Nyheter rapporterade på torsdagen är beläggningen under årets fyra första månader 72 procent, vilket är den lägsta siffran sedan 2002.

De dalande siffrorna väcker frågor om vilken beläggning som är rimlig och önskvärd för en stadsteater som den i Stockholm. Även diskussioner om relationen mellan biljettförsäljning och vilka sorts pjäser som sätts upp aktiveras av publiktappet, liksom frågan om vad en skattefinansierad stadsteaters huvuduppdrag egentligen är.

”Har ett slags public serviceansvar”

– Jag ser det som att vi som stadsteater har ett slags public serviceansvar. Vi ska stå för både mångfald, bredd och spets. Vi ska värna kulturarvet och samtidigt våga satsa på nya konstnärliga uttryck, säger Anna Takanen som är teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern.

Så för dig finns ingen motsättningen mellan bredd och spets?

– Nej, jag har aldrig tyckt att det finns en konflikt mellan bredd och spets. En stadsteater ska ha en mångsidig och varierad repertoar. En liten teater eller en fri teatergrupp, kan däremot behöva profilera sig, säger Anna Takanen.  

Liberalerna i Stockholm är mycket oroade över Stora scenens minskade biljettförsäljning, som Rasmus Jonlund, partiets kulturpolitiska talesperson, kallar för dramatisk.

– Stora scenen är det som kostar mest då måste den också vara den som drar in mest intäkter. De breda uppsättningarna ska finansiera de smalare satsningarna, säger Rasmus Jonlund till DN.

Takanen ser inget skäl till oro

Anna Takanen som tidigare var konstnärlig ledare och satt i styrelsen för Göteborgs Stadsteater tycker inte att det finns skäl till oro över den nuvarande beläggningen på Kulturhuset Stadsteaterns Stora scen.

– Det här är för mig helt normala siffror. Att det sitter någon på tre av fyra stolar i salongen oroar mig inte alls. Jag skulle säga att normalläget för en stor scen på en svensk stadsteater ligger på runt 72 procents beläggning.

För Malmö stadsteater stämmer den siffran precis. Spelåret 2016-2017 hade stadsteatern i Malmö en beläggning på just 72 procent.

Både Rasmus Jonlund och Anna Takanen poängterar också att det senaste åren har varit en framgångssaga för Kulturhuset Stadsteatern med mycket stor biljettförsäljning.

”Beläggning går i cykler”

– Det har varit oerhört hög beläggning på föreställningarna på stora scenen de senaste åren. Det måste man ta med i beräkningen när man nu ser på publiktappet. Jag tror att beläggning går i cykler och att man måste titta på siffrorna ur ett större perspektiv, till exempel ur ett treårsperspektiv och inte bara se på fyra månader.  

Den minskade biljettförsäljningen mellan januari och april har lett till att intäkterna för Kulturhuset Stadsteatern antas sjunka med 11 miljoner kronor i år.

–Vi löser biljettappet inom våra befintliga budgetramar. Stadsteatern är del av en stor organisation med en omsättning på en halv miljard kronor, säger Anna Takanen.              

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.