I ett ironiskt klipp peppar skådespelaren Allan Cumming homosexuella män som vill ge blod genom att ge tips på vad de kan ägna sig åt under sitt sexlösa år. Han föreslår yoga, snickeri, träning och städning.
”Eller så skriver ni på vår namninsamling, så att donatorers lämplighet utreds baserat på riskfaktorer och inte sexuella orientering.”
”Faceslam rakt ner i marken”
Bakom den hyllade kampanjen ligger ett gäng amerikanska jämlikhetsorganisationer. Gjort den har de två svenska reklamarna Matilda Kahl och Viktor Angwald.
– När det första beskedet kom, att det skulle bli tillåtet att ge blod, var det som att alla reste sig upp och hurrade. Sen kom den här 12-månadersregeln, och alla bara: faceslam! Rakt ner i marken, säger Matilda Kahl.
Bakom beslutet ligger FDA, USA:s motsvarighet till Folkhälsomyndigheten.
– FDA:s inställning kommer från 1980-talet. Med den nya teknologin är det absurt att den synen finns kvar. Samma sak gäller i Sverige, regeringen kommer undan med skitgamla principer.
Vill förändra formulär
Kampanjens direkta krav är att det obligatoriska hälsoformuläret som föregår en blodgivning ska ändras utformning. Istället för att kryssa i sexuell läggning ska blodgivare få frågor om hur hög risk ens sexliv faktiskt innebär.
Det skulle med andra ord innebära att FDA skulle sluta se sexualitet som en fråga om identitet, något man är, utan istället som något man gör.
Bör vi i framtiden sluta se sexualitet som en identitetsfråga?
– Det är en jätteintressant fråga! Det är svårt att säga eftersom det är dubbelt – samtidigt som vi registrerar mer och mer information, finns många urbana subkulturer med ungdomar som vägrar etikettera sig som till exempel kille eller tjej, säger Kahl.
Den ironiska svängen på kampanjen har fungerat det har redan dykt upp spinn-offs på sociala medier.
– Humor gör det lättare att ta till sig det här morbida ämnet, säger Kahl.