Iaspis är en del av statliga Konstnärsnämnden och är från början en förkortning av ”International Artists Studio Program in Sweden”. Två gånger om året har de öppet hus. Då kan allmänheten titta in i ateljéerna där de konstnärer som för tillfället fått stipendier från Iaspis arbetar.
Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist tycker att Iaspis har betytt en hel del för svenskt konstliv sedan det startade 1996.
– Förr var Sverige ett litet och isolerat land i utkanten av konst- och designvärlden. Men Iaspis har sett till att det kommer hit en massa folk hela tiden vilket för att våra svenska konstnärer och designers har fått inspiration och kunnat bygga upp nätverk, vilket är jätteviktigt, säger han.
Dåtida fotokonst och samhällssymbolik
En av dem som just nu verkar i Iaspis ateljéer är Jenny Berntsson. Hennes projekt handlar om när ett stycke tyg blir människans enda skydd mot omvärlden. Hon har tecknat bilder av tiggare och flyktingar.
– Många människor som råkar illa ut eller måste fly får bara med sig tyg som sitt enda skydd, kläder eller en filt. För mig blir det en symbol för det samhälle vi lever idag.
Italienska Linda Fregni Naglers projekt ”Hidden Mothers” är en samling bilder från när fotokonsten var ny. När små barn skulle fotograferas var mamma också med, men hon skulle helst inte synas. Istället gömde hon sig helt enkelt under en filt, en gardin eller till och med under en matta bakom barnet.
– På den tiden var man inte van att titta på fotografier, förklarar Linda Fregni Nagler. Jag tror de helt enkelt inte såg personen under skynket. Det säger mycket om hur en grupp människor valt att gestalta sig själva.
Möten mellan svenska och utländska konstnärer
Linda Fregni Nagler är här på ett stipendium för 2 månader där ateljé och boende ordnas av Iaspis.
– Det är en underbar möjlighet. Vi har inget liknande i Italien, säger hon.
Johan Pousette är verksamhetschef på Iaspis och säger att man lägger stor vikt vid att både svenska och utländska konstnärer ska representeras.
– Vi bjuder hit både utländska konstnärer och konsntärer verksamma i Sverige, vilket gör att möten mellan människor uppstår. Det är kanske det allra viktigaste i vår verksamhet, säger han.
Designers underrepresenterade
Men Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist anser att det är för få stipendiater som har en bakgrund inom design.
– Generellt tycker jag verksamheten håller hög kvalitet men det finns en obalans mellan konstsidan och designsidan. Det syns på stipendiaterna som är här just nu, nio av tio kommer från konstisdan och så ska det absolut inte vara, det ska vara 50/50, säger Dennis Dahlqvist.
Men detta är något som man på Iaspis tänker arbeta mer med framöver.
– I oktober kommer nästa grupp av stipendiater hit och under den kommande perioden kommer det istället att vara övervägande formkonstnärer, säger Johan Pousette.