Till vänster: Erik Bjerkesjö designansvarig för DRKN; ett relativt nystartat märke vilket riktat in sig på tv-spelskulturen. Till höger: Ida Klamborn som bjuder in till direkt feedback under sin visning. Foto: Alex Wessely/Klamborn

Idag startar modeveckan

Uppdaterad
Publicerad

Det finns mycket att se fram emot på årets modeveckan trots att den är lite tunnare än tidigare tycker Kulturnyheternas Dennis Dahlqvist.

Trots att modeveckan ser betydligt tunnare ut än i höstas så finns det en hel del att se fram emot. Erik Bjerkesjö är till exempel tillbaka på visningsschemat efter en rad frilansuppdrag för bland andra Acne och BrandBlack. Men inte under sitt eget namn utan som designansvarig för DRKN; ett relativt nystartat märke vilket riktat in sig på tv-spelskulturen.

Lyfter fram andra ”världar”

Bjerkesjö menar att många modeskapare bara inspireras av varandras plagg när man istället borde lyfta fram och spegla andra intressanta företeelser och ”världar” i det omgivande samhället. Och visst låter det som en rejäl utmaning – att skapa relevanta modeplagg till en subkultur vilken består av 300 miljoner människor. Närmare bestämt gamers som för närvarande är fast förankrade i hoodieträsket.

Nytt grepp på herrmodet

Bjerkesjö refererar alltid till en manlig kontext som till exempel skateboard, basket eller gaming. Men han är ingen vanlig supporter som bara hejar på grabbarna utan jobbar snarare som ett slags undercoveragent. Med unik fingertoppskänsla skapar Bjerkesjö manliga plagg med feminina drag som speglar en samtida, betydligt mer motsägelsefull mansroll än vi är vana vid.

Hans senaste samarbete med skomärket BrandBlack resulterade till exempel i en utpräglat, militärisk sneaker i svart och kaki med detaljer lånade från klassiska gladiatorsandaler. Det låter ju väldigt, väldigt macho – men i modevärlden är det nästan uteslutande kvinnor som bär gladiatorsandaler. Så nu ska det med andra ord bli intressant att se hur Bjerkesjö ska skruva till DRKN.

Feedback i realtid

En annan modeskapare som alltid levererar är Ida Klamborn. I höstas ställde hon till rabalder när hon ifrågasatte våra förutfattade meningar om romantik genom att slå knut på sina egna volanger. Den här gången ska modeskaparen gå i clinch med konsumenterna. Med hjälp av robotar som filmar visningen och en app ska alla som vill kunna uppleva och lämna feedback på Klamborns visning i realtid.

Glömda kläder blir nytt

Trots att Behnaz Aram officiellt sett inte är med på modeveckan får man inte missa hennes utställning på A Day’s March. Plaggen är skapade av bortglömda kläder från olika kemtvättar i Stockholm som en del av Goldin + Sennebys nya utställning på Tensta konst-hall. Ett slags cut and paste-kollektion som Aram problematiserat genom att missfärga vissa av plaggen – precis som en ”riktig” kemtvätt kunde ha gjort om det ville sig illa.

Utställning med nya talanger

En annan utställning som är öppen för allmänheten är Swedish Fashion Talents presentation på Kulturhuset. Tack vare Karina Ericsson Wärn är huset numer en officiell samarbetspartner till modeveckan. Wärn har till och med varit smart nog att specialiserat sig på att visa nya, unga talanger – vilket naturligtvis bådar gott även för framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.