Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Flera influerare har fått stor kritik efter en sponsrad resa med klädföretaget Shein. Se mer i videon. Foto: Shein/Youtube

Influerare kritiseras för hållbarhetsresa med klädföretaget Shein

Uppdaterad
Publicerad

Flera influerare har fått kritik efter en resa med klädföretaget Shein till Kina. I videor i sociala medier menar de att de visar upp Sheins ”hållbara arbetsplatser”, något som inte går i linje med tidigare rapportering om företagets stora klimatavtryck och undermåliga arbetsförhållanden.

Tidigare i juni blev en grupp amerikanska influerare, med allt från tusen till en miljon följare, bjudna på en sponsrad resa till Kina för att besöka företaget Shein.  

I samband med resan publicerade de videor från företagets så kallade “innovationsfabrik” med till synes modern teknik, goda arbetshållanden och ett miljömedvetet tänk. 

Kritiserad video

I en numera borttagen video berättar en av influerarna att hon intervjuat en kvinna på fabriken som sagt att hon arbetade vanliga 6 till 8 timmar långa arbetspass och var “överraskad av alla rykten som spridits i USA”.  

Videon ifrågasattes snabbt av flera följare. Bland annat med hänvisning till en granskning av brittiska Channel 4 som visade att det fanns Shein-anställda som arbetade 18-timmar om dagen, sju dagar i veckan och tjänade cirka 40 öre per tillverkat klädesplagg.

Flera var också frågande till huruvida kampanjen gav en rättvis bild av klimatpåverkan från massproduktionen av företagets klädesplagg, vars priser kan ligga på under 20 kronor.

”Selektiv greenwashing”

– Influerare håller på med marknadsföring. Det här är ingen faktabaserad genomgång av deras hållbarhetsarbete. Det skulle verka som någon sorts undersökande journalistik och det var det inte, säger Sabina du Rietz, universitetslektor vid Örebro Universitet och forskare i cirkulär ekonomi. 

Enligt henne kan den här typen av kampanj ses som “selektiv greenwashing”. 

– Man visar upp goda exempel och pratar inte om det negativa. Även om de fick se en fabrik har de ju väldigt många fabriker och hur ser det ut i de övriga? Här visar de upp en exemplarisk.

För att få en bättre bild rekommenderar Du Rietz att läsa deras hållbarhetsrapport som finns sedan 2022. Den innehåller en redovisning av leverantörskedjan och deras hållbarhetsarbete.

– Där får man en inte komplett, men viss bild, av hur det ser ut.

Kulturnyheterna har sökt Shein och influerarna i fråga. 

Greenwashing

Greenwashing eller grörnmålning är en benämning på när företag eller organisationer framställer sig som miljövänliga i sin marknadsföring samtidigt som verksamheten har en mer eller mindre negativ miljöpåverkan.

Källa: Nationalencyklopedin.

Shein:

Shein är ett kinesiskt klädföretag som grundades 2008. Företaget, som är känt för ett stort utbud kläder till låga priser, har främst sin marknad online.

Totalt har de kunder i mer än 150 länder. Bland annat i Sverige där företaget haft tillfälliga ”pop-up-butiker”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.