Filmaren Stefan Jarl minns Cordelia Edvardson, som han porträtterade 2005 i filmen ”Flickan från Auschwitz”. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

”Hon såg konflikten med båda ögonen”

Publicerad

Cordelia Edvardson gjorde ett starkt intryck på många. Inte minst på filmaren Stefan Jarl, som kommer att sakna en urkraft i spalterna.

Stefan Jarl upptäckte tidigt Cordelia Edvardsons texter, redan när hon som ung skrev i den svenska veckopressen om feminism och kvinnors rättigheter. Långt senare, 2005, gjorde han en film om henne, ”Flickan från Auschwitz”.

I filmen berättas om Edvardsons levnadsöde, från tiden i koncentrationsläger och fram till hennes yrkesbana som korrespondent i Jerusalem. Stefan Jarl har alltid fängslats av hur hon lyckats gå vidare från sina erfarenheter av Förintelsen.

– Många går under i bitterhet eller kamp när de är tvungna att besegra fasansfulla erfarenheter. Men hon har inte bara besegrat sitt öde utan förvandlat det till en kraft. Jag beundrar den styrkan, säger han, till Kulturnyheterna.

Utöver sitt levnadsöde var Cordelia Edvardson också en fantastisk journalist, säger Stefan Jarl.

– Hon lärde sig det svenska språket på ett sätt som är i klass med Ivar Lo-Johansson eller Vilhelm Moberg.

Som korrespondent i Jerusalem bevakade hon konflikten mellan Israel och Palestina. Stefan Jarl menar att hon, kanske tack vare sina egna erfarenheter, alltid behöll rätt perspektiv.

– Hon kunde se den här brännande konflikten med båda ögonen. Hon var den minst enögda man kan tänka sig, när hon belyste hur konflikten drabbade den enskilda människan. Där hade hon en stor förståelse för hur det var att se lidandet rakt i ansiktet.

Stefan Jarl kommer att sakna Cordelia Edvardsons texter i Svenska Dagbladet, där hon långt in i det sista skrev sina krönikor på torsdagar.

– Jag minns att hon sa: ”Om jag slutar skriva så dör jag.” Och så var det, hon slogs in i det sista.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.