Foto: Jessica Gow/TT

KO tar bloggaren ”Kissie” till domstol

Uppdaterad
Publicerad

Som Kulturnyheterna tidigare har rapporterat om stämmer Konsumentombudsmannen den kända modebloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson och hennes företag Tourn Media AB för smygreklam. Nu tas fallet upp till prövning i domstol.

Enligt Konsumentombudsmannen måste tydligheten kring vad som är reklam i sociala medier och bloggar förbättras. Nuvarande marknadsföringslag anger inte i tillräckligt hög grad, menar KO, hur marknadsföring och reklam i sociala medier ska presenteras, något som nu alltså KO hoppas få svar på genom att pröva målet med ”Kissie” och hennes företag domstol.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet