Afrikas största konstmuseum tar form i Kapstaden

Uppdaterad
Publicerad

Ur en gigantisk silo från 1921 byggs Zeitz MOCAA – Zeitz Museum of Contemporary Art Africa. Tyska affärsmannen Jochen Zeitz ligger bakom det enorma projektet.

Det byggs i och kring den gamla byggnaden, där säd lagrades i väntan på frakt till England. Pengarna för att skapa en enorm samling afrikansk samtidskonst, hittils med verk från 54 länder, kommer ur Jochen Zeitz affärer med tandkräm, sportkläder och motorcyklar. Han driver också ett ekologiskt reservat, tre gånger så stort som Manhattan i Kenya. Reservatet är fullt av såväl konst som vilda djur.

Kapstaden är den stad i Afrika som drar flest turister – 24 miljoner om året. Det är med säkerhet ett av skälen till att Zeitz Foundation valt just den här platsen. Byggnaden står ofärdig men konstfesten har ändå hunnit börja. Det är lördagkväll och stämningen är på topp på två vernissager med verk ur Jochen Zeitz samlingar. 

– Jag tror att Sydafrika har väntat på något såhär massivt. Åker du till Storbritannien och Europa ser du Tate och Guggenheim. Vi har inte haft något utrymme som behandlar konst på det sättet, säger besökaren Christina Wiese.

Konstnären Nandipha Mntambo håller med.

– Att ha ett museum i Afrika där afrikanska människor kan komma och uppleva afrikanska skapelser är väldigt viktigt, säger hon.

10.000 kvadratmeter

Lokalerna är tillfälliga i väntan på att Zeitz MOCAA byggs klart. Det ska bli nio våningar högt med 10.000 kvadratmeter, skulpturpark, bibliotek och stora ytor för forskning och utbildning.

Till muséeprojektet i Kapstaden skänker Jochen Zeits sin konstsamling och står för muséets kommande inköp och driftkostnader under tio års tid. Det är ett muséeprojekt med stora ambitioner – att bli ett lysande nav i den unga demokratin. Fritt inträde och gratis mat till skolbarn ska garantera maximal tillgänglighet.

”Manlig kolonialism”

Men vem som står bakom projektet kan tyckas kontroversiellt. Att en europé väljer att definiera konst från den afrikanska kontinenten skulle kunna få folk att lyfta på ögonbrynen, men parallellen dras istället till de privatsamlare som lade grunden till muséer i väst. Det är svårt att hitta någon med invändningar. En som ser en problematik är Lwando Scott.

– Visst skulle en kunna säga att det är manlig kolonialism, denna utomstående europé som kommer in och skapar det här muséet. Jag tycker att den argumentationen håller. Strukturellt har inte Sydafrika förändrats särskilt mycket. Vi behöver ett verkligt kulturellt skifte, säger han.

Men när Jochen Zeitz får frågan om han någonsin fått höra en liknande åsikt svarar han nej.

– Jag har besökt Afrika sedan 1989 och har förhoppningsvis lärt mig en hel del om kontinentens och ländernas kulturhistoria. Jag tror inte någon ser på mig som en utlänning som kommer in för att öppna ett museum. Det bara råkar vara så att jag är tysk.

Se hela reportaget om MOCAA i klippet ovan. Mer om sydafrikansk samtidskonst ser ni i Kobra onsdag 3 december kl 21.30 i SVT1.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.