Nakna kvinnor dominerar tematiken. ”Han var i det närmsta besatt”, säger Bengt Wanselius. Foto: Ur boken ”Fotografen Zorn”.

Anders Zorns hemliga fotokarriär

Uppdaterad
Publicerad

Bordellselfies och nakna kvinnor: En ny bok visar att den svenske nationalkonstnären målade efter fotoförlagor.

När dokumentärfilmaren Staffan Lamm åkte upp till Zorngården i Mora för att släktforska ramlade han över en sedan många år bortglömd skatt. I museets arkiv fann hann, långt inne i gömmorna, drygt tusen fotografier tagna av den världsberömde målaren Anders Zorn.

Dokumenterade besöket

I boken ”Fotografen Zorn” skriver Staffan Lamm om sitt besök:

”Under Zorns sista tid tog Emma (Anders fru) över kameran allt mer och det är hennes familjefoton jag egentligen spanar efter.

Men åsynen av Zorns egna fotografier drabbar mig och får mig att för stunden lägga ”faster” Emmas bilder åt sidan...

...Vartefter jag bläddrar mig fram genom fotohögarna ter sig Zorn allt mer som en fotografisk mästare”

När han nu, drygt fyra år senare, är tillbaka i museets källare berättar han om känslan av att ha funnit en guldgruva.

– Det var hisnande att stå framför skåpen med de här bilderna. Jag kände ju till honom sen barnsben. I vårt släkthem fanns det alltid massa Zorntavlor och jag trodde inte att han kunde förvåna mig. Men så öppnade sig det här!

Tusentals Zornfotografier

Lådorna han öppnade var fulla av fotografier och negativ. Tillsammans med fotografen Bengt Wanselius började han gå igenom en säregen samling bilder.

– För mig var kicken att se hur moderna bilderna var. Ofta när du ser äldre fotografi så är det uppställda bilder med avstånd till människorna. Zorn gick tätt inpå och komponerar bilden i kameran. Det är ingen amatörfotograf som tar sånt här, säger Bengt Wanselius.

De flesta bilderna är tagna tidigt 1900-tal, under Zorns sista tjugo år i livet. Ett fåtal blev förlagor till hans målningar, men annars är det selfies från hemmet i Mora, resor ute i Europa, bordeller i Kairo och Chicago och Zorns signaturmotiv: nakna modeller i strandkanten.

Hölls hemliga

Att det dröjt ända fram till idag, nästan hundra år efter Anders Zorns död, innan någon förstod att bilderna hade ett konstnärligt värde förbryllar.

– Dels ansågs det skämmigt att en konstnär var beroende av fotoförlagor, trots att alla konstnärer använde det. Dels är en del av de här bilderna väldigt grova, inte minst bordellbilderna är väldigt råa. Men visst är det märkligt att ingen sett och plockat fram dem tidigare, säger Staffan Lamm.

När bilderna nu tillslut visas upp för allmänheten är frågan om inte minnesbilden av Anders Zorn kan komma att skrivas om.

– Jag har funderat på det. Kanske kommer han i framtiden ses som den store fotografen som målade lite vid sidan av.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.