Modiglianis Jeanne Hebuterne (au foulard), 19191, såldes på Sotheby's i London i juni för rekordpris. Foto: Michael Bowles

Nytt kapitel i konstkäbblet

Uppdaterad
Publicerad

Modigliani-målningar slår rekord på auktionshusen. Men konstvärlden är långt ifrån ense om vad som är en Modigliani och vad som är fejk.

Auktionsmarknaden för målningar av konstnären Amadeo Modigliani är något upphettad.

Det är den 21 juni på New Bond Street, London. Anrika Sotheby´s arrangerar en auktionskväll för impressionistiskt och modern konst. Bland höjdpunkterna finns Picassos kubistiska målning ”Femme assise” och en version av Munchs expressionistiska ”Skriet”. Där finns också ett verk av den fransk-italienske konstnären Amedeo Modiglaini med titeln ”Jeanne Hébuterne (au foulard)” från 1919, som ger en glimt av en av 1900-talets stora och tragiska kärlekshistorier.

Jeanne Hébuterne, var en ung konststudent och Modiglianis stora kärlek. De träffades 1917, efter tre år insjuknande Modigliani hjärnhinneinflammation och avled hastigt. Ett par dagar senare kastade sig den då höggravida Jeanne Hébuterne från fönstret på nionde våningen i deras lägenhet.

Junikvällen på Sotheby’s säljs målningen för 38.5 miljoner pund – 435 miljoner kronor. Aldrig har någon betalat mer för ett Modigliani-porträtt. Och bara en målning såld i London de senaste fem året har sålts för större summa.

En dödshotad konsvetare

Runt Modiglianis målningar finns inte bara en hugad och kapitalstark krets av konstköpare, Modiglianis verk omgärdas även av osäkerhet och skumrask-affärer. Flera verks äkthet har ifrågasatts och lett till tvister, forskare och konstvetare emellan. Ett episkt käbbel mellan Christian Parisot, då chef för Modigliani-institutet i Rom, och den franske konstkännaren Marc Restellini, fick stort utrymme i medierna i början av nuvarande millenium. Debatten blev så hätskt att Restillini fick motta anonyma dödshot för att ha förfäktat äktheten i vissa verk. Parisot anklagades senare själv för konstförfalskning.    

Olika bud

Oenigheterna kan även spåras till att det finns inte mindre än fem olika företeckningar, så kallade ”catalogue raisonné” över Modiglianis samtliga verk, skrivna av fem olika författare. Enbart en av dem accepteras av de stora auktionshusen. Det är Ambrogio Ceronis, som senast uppdaterades 1972. Men även den förteckningen har sina brister då Ceroni enbart listade de verk han själv hade sett, och Ceroni besökte aldrig USA, där några av Modiglianiverk tros ha hamnat.

Modigliani-målningar har även senare hamnat i blåsväder. I april tidigare i år bekräftade Åklagarmyndigheten i Genéve för Kulturnyheterna att det inletts en utredning om verket ”Seated Man with a Cane” i samband med att tavlans nuvarande ägare dykt upp i de läckta Panamadokumenten.

Imponerande konstvetarelit samlas i ny utredning

För att bringa ordning oredan kring affärerna och äktheten av Modiglianis verk har den amerikanska konstforskaren Kenneth Wayne, som studerat konstnären de senaste 30 åren, grundat den icke-vinstdrivande organisationen the Modigliani Project, rapporterar the Art Newspaper. De utgör en imponerande grupp inom den globala konstvetareliten.

I organisationen ingår bland andra Brigitte Léal, chef för Centre Pompidou och Michel Menu, chefskonservator för Frankrikes samlade museum. De ska tillsammans utreda Modiglianis teknik och arbetsmetoder genom att vetenskapligt analysera alla Modiglianis målningar, eller de som tros vara Modiglianis.

Cirkusen fortsätter

Dödshotet i början av 2000-talet skrämde inte bort Restellini helt från Modigliani-diskursen. Efter att the Modigliani Project tillkännagivit sina eftersforskningsplaner har det Paris-baserade Institut Restillini meddelat att det i slutet av detta året ska publicera en ny, den sjätte i ordningen, catalogue raisonné över Modiglianis verk. Enligt konstforskaren Marie-Christine Decroocq kommer den nya katalogen att innehålla cirka 100 fler verk än Ceronis, som utgör dagens standardförteckning.

Cirkusen kring Modigliani är långt ifrån avslutad. Och auktionshusen är ännu förtegna om huruvida de kommer att acceptera den kommande catalogue raisonnén över konstvärldens nygamla gunstling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.