Bilder från visningen av Filippa K:s vår- och sommarkollektion 2016. Närmare hälften av alla plagg är gjorda av återvunna eller naturliga material. Foto: Mathias Norgren

Guldknappen till Filippa K

Uppdaterad
Publicerad

Klädmärkets creative director Nina Bogstedt tar under lördagen emot det prestigefyllda modepriset Guldknappen. Till Kulturnyheterna berättar hon att den största utmaningen – motsägelsefullt nog – är att motverka överkonsumtion.

Filippa K står för en typisk skandinavisk design med minimalism och användbarhet som den röda tråden. Sedan en tid tillbaka har varumärket börjat inkorporera ett ökat hållbarhetstänk i sin klassiska look. Ett arbete som redan skördar framgångar. 

”Genom att utveckla, förädla och förvalta en stil synonym med svenskt mode har årets vinnare bevisat att konsekvens och hållbart engagemang lönar sig i längden. Creative director Nina Bogstedt har lyckats med den storslagna bragden att se till att Filippa K tilldelas Damernas Världs Guldknappen för andra gången i historien”, skriver juryn i sin motivering.

”Betyder väldigt mycket”

Nina Bogstedt gick från rollen som designchef till creative director tidigare i år. Vilket innebär att det är hennes uppdrag att utveckla den kreativa strategin för samtliga av företagets avdelningar.

Vad betyder det att vinna Guldknappen?

– Det betyder väldigt mycket för Filippa K, och jag är naturligtvis väldigt glad att få ta emot det å alla inblandades vägnar. Det är ett tecken på att det vi gör och den utveckling vi går igenom syns och uppskattas.

Tidigare i startade Filippa K projektet ”Lease the look” som ger kunder möjlighet att hyra plagg under en tidsbegränsad period. I en intervju med Dagens industri berättade företagets hållbarhetschef, Elin Larsson, att de har som mål att 2030 enbart arbeta med material som går att återvinna. Deras senaste kollektion bestod till hälften av naturliga och återvunna material.

”Inte försvarbart” att inte arbeta för hållbarhet

Enligt Nina Bogstedt är det inte enbart materialvalen som gör Filippa K till ett hållbart märke.

– Vi har jobbat med många olika delar och verkligen ställt oss frågan varför finns vi? Men vi har något i vårt arv som är att vi gör en stil som håller över tid. Vi gör ett mode som inte blir gammalt efter en säsong. Och det känns modernt i förhållande till överkonsumtion som är något vi brottas med i branschen.

Finns det inte en motsägelse i att ni som klädföretag arbetar mot överkonsumtion?

– Jo det gör det absolut. Men om vi inte gör det tycker inte vi att det är försvarbart att vara en del av den här branschen.

Guldknappen delas ut på Grand Hotel i Stockholm. Där prisas också Årets accessoar som i år går till det färgglada strumpföretaget Happy Socks.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.