Hasselbladspriset räknas som en av de absolut finaste utmärkelserna man kan få som fotograf. Prissumman är på en miljon kronor.
Miyako Ishiuchi har varit verksam i över 35 år, hon beskrivs av juryn som kompromisslös och personlig i sitt bildspråk och är känd för att skildra följderna av omskakande händelser, ofta på ett annorlunda och ibland återhållsamt sätt . Som i ”Yokosuka stories, 1977-1978”, en serie fridfulla bilder av hennes hemstad Yosuka efter den amerikanska ockupationen.
Eller som efter att hennes mor gått bort och Miyako Ishiuchi behöll kontakten genom att fotografera mammans efterlämnade ägodelar. Bilderna valdes ut för att representera Japan på Venedigbiennalen 2005.
Pendlar till Frida Kahlo-muséet
På senare tid har hon pendlat mellan hemmet i Tokyo och Frida Kahlo-muséet i Mexiko City för att på ett liknande sätt arbeta med konstnären Frida Kahlos tillhörigheter.
Juryn beskriver Ishiuchis som ”en av de mest respekterade fotograferna i sin generation” och lyfter fram hur hon brutit igenom den manliga dominansen inom yrkesgruppen.
Miyako Ishiuchi berättar att hon arbetar på fri hand utan stativ, använder sig av 35 milimeters analog film och enbart naturljus. Det hon vill plantera hos betraktaren är en känsla, snarare än att föra fram ett tydligt budskap.
Öppnar för tolkning
– Det handlar inte om att fånga något, jag vill visa vad jag har upplevt. Jag ger väldigt sparsamt med information om bilderna. De har nästan inga budskap utan ni får gärna tänka och tolka själva!