Mäktig familj äger naziplundrad konst

Uppdaterad
Publicerad

Panamadokumenten har avsatt en statsminister och ställt storbanker till svars.

Nu blandas konstvärlden in i ”historiens största läcka om skatteflykt”.

En av världens mest inflytelserika konstfamiljer pekas nu ut som ägare av stulen nazikonst.

– Konstmarknaden, framförallt sedan andra världskriget, har varit en väldigt smutsig marknad där man ofta inte har frågat var konsten kommer ifrån och där konst alltmer har kommit att användas i kriminella syften, för att undvika skatt eller för att gömma förmögenheter, säger Anders Rydell, författare av boken Plundrarna. Hur nazisterna stal Europas konstskatter.

En konstkonflikt i mångmiljonklassen kan vara nära en lösning. Nu avslöjar Panamadokumenten hur ett familjeföretag i hemlighet äger bolag med påstått stulna konstverk värda miljontals kronor.

Panama-dokumenten

Innan andra världskriget ska den fransk-judiska konsthandlaren Oscar Stettiner ha ägt verket ”Seated man with a cane” – sittande man med käpp – från 1918 av den italiensk-franska konstnären Amedeo Modigliani. Under andra världskriget påstås konstverket ha stulits av nazisterna.

Nu kämpar Oscar Stettiners släkting för att tavlan, som i dag beräknas vara värd över 200 miljoner kronor, ska ges tillbaka till familjen. I en utdragen rättsprocess har släktingen stämt ett galleri i New York, där tavlan fanns i flera år. Galleriet ägs av den brittiske samlaren och konsthandlaren Helly Nahmad.

Avslöjade som ägare

Så sent som i september 2015, förlorade släktingen den senaste i en rad rättegångar. Helly Nahmad har hela tiden hävdat att tavlan inte alls ägs av hans galleri, utan tillhör företaget International Art Center. Det företaget tros sitta på konst värd miljarder, men trots att familjen Nahmad länge pekats ut som ägare också av det företaget, har ägarstrukturen varit okänd.

När släktingen gått vidare med att stämma International Art Center, har rättsprocessen därför fastnat.

Nu visar de läckta Panamadokumenten, som avslöjats av det internationella journalistnätverket ICIJ, att familjen Nahmad, med Helly Nahmads pappa, David Nahmad i spetsen, faktiskt äger International Art Center.

”Det är sensationellt”

Företaget kopplas till advokatfirman Mossack Fonseca i Panama sedan 20 år tillbaka. Familjen Nahmad registrerade ett brevlådeföretag i landet 1995. Sedan i början av 2014 ägs det av David Nahmad.

– Det är sensationellt att man döljer ägandeskapet och på så sätt förhindrar återlämnandet av naziplundrad konst och att det också sker i amerikanska domstolar, säger Anders Rydell.

Mossack Fonseca ska dessutom ha hjälpt Nahmad-familjen och International Art Center att genomföra transaktioner från konstköp med verk av bland annat Van Gogh, Matisse, Rembrandt, Basquiat och Warhol.

”Väldigt smutsig marknad”

När den dyraste konsten byter ägare, hamnar den inte sällan i så kallade ”freeports” – lager belägna i länder med generösa skatteregler och begränsad insyn. Så länge konsten finns kvar på lagren, behöver ägaren inte betala skatter eller tullavgifter, och när verk ska byta ägare, slipper någon av parterna betala för bytet. Släktingen till den judiske konsthandlaren i Frankrike har tidigare anklagat familjen Nahmad och Internation Art Center för att vara ett offshore-bolag. Ett företag som flyttar sin verksamhet mellan länder för att, som släktingen menar, undvika att stå till svars för tveksamheter i affärer kring konsten.

– De här dokumenten ger en inblick i exakt hur de här strukturerna ser ut. Hur man använde de här brevlådeföretagen för att dölja ägandeskapet, för att skapa stora konstsamlingar där man inte kan spåra ägaren till verken och liknande. Där man egentligen inte vet var konsten tar vägen eller vem som äger den. Konsten försvinner ner i ett svart hål, säger Anders Rydell.

Privata förmögenheter kopplade till konst beräknas ha vuxit explosionsartat. Från att ha uppskattats till 280 miljarder kronor 2013, räknade man med ett kapital på 550 miljarder förra året.

Få tillbaka konst ”enormt svårt”

”Seated man with a cane” köptes av International Art Center 1996 från auktionshuset Christie’s i London. Sedan dess har Helly Nahmads galleri ställt ut tavlan tre gånger. 2008 var verket till salu igen, genom auktionshuset Sotheby’s i New York, men hittade ingen ny köpare. Enligt ICIJ svarar familjens juridiska ombud att det ändå inte spelar någon roll vem eller vilka som äger International Art Center. Släktingen måste bevisa att konstverket faktiskt stals av nazisterna.

– Det här visar ju hur man förhindrar återlämnande genom att dölja ägandeskap genom att lyfta fram andra argument. Så att få tillbaka plundrad konst som befinner sig i privat ägo är ofta enormt svårt, och dom här dokumentet visar varför det är så svårt, säger Anders Rydell.

Tavlan befinner sig nu inpackad i ett av världens mest kända freeports i Genéve. Ägd av Yves Bouvier som kallas för ”king of freeports”. Se mer om freeports och hur dessa också kan kopplas till Mossack Fonsecas verksamhet i klippet ovan.

FAKTA: PANAMA-DOKUMENTEN

Sammanlagt 11,5 miljoner läckta interna dokument från den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca har granskats av medier över hela världen.

Läckan kom först tyska Süddeutsche Zeitung till del, som sedan delade dokumenten med ICIJ, en internationell organisation för grävande journalister. Därifrån har sedan mer än 100 mediaorganisationer världen över arbetat med materialet i över ett års tid.

Sveriges Television, och ett team från Uppdrag granskning, har som enda svenska medieföretag deltagit i den internationella granskningen.

De läckta dokumenten avslöjar hur Mossack Fonsecas affärsverksamhet är att skapa brevlådeföretag i skatteparadis, som används för att dölja stora summor pengar. Kontakten mellan kunder och Mossack Fonseca sköts av banker, ofta stora och internationella sådana.

Bland de som använt sig av Mossack Fonsecas tjänster finns flera nuvarande och före detta toppolitiker, sportprofiler, filmstjärnor, och ökända kriminella.

Byråns verksamhet kan kopplas till flera illegala verksamheter såsom pengatvätt, mutor och skatteflykt.

I ett uttalande skriver Mossack Fonseca att man följer lagen, och aldrig har blivit dömda för brott. Firman anser sig inte ha något ansvar för vad deras klienter använder brevlådeföretagen till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Panama-dokumenten

Mer i ämnet