Edmund de Waal är tillbaka med en ny roman om porslinets själ. Foto: TT

Konstnären som utforskar porslinets själ

Uppdaterad
Publicerad

Kan porslin vara politik? Självklart, svarar den brittiske keramikern och författaren Edmund de Waal. Han har gjort det till sin specialitet att utgå från serviser och prydnadsföremål för att berätta historier om kultur, samhälle och hisnande levnadsöden.

– Jag tror att föremål som är tillverkade av ett ordentligt material och har en historia samlar på sig berättelser. Allt du behöver göra är att plocka upp och dem och verkligen syna dem. 

Edmund de Waal är konsthantverkaren som också blev författare. Han slog igenom stort för några år sedan då han berättade sin dramatiska släkthistoria utifrån några japanska prydnadsföremål i boken ”Haren med bärnstensögon”.  

– Det var helt galet, jag trodde att ingen skulle läsa boken. Men den tog mig jorden runt, berättar han. 

Tillbaka med självbiografisk berättelse

Nu är Edmund de Waal aktuell med sin nya bok ”Den vita vägen” – en självbiografisk historiebok om porslin, materialet han varit besatt av sen barnsben.  De Waal gör en pilgrimsresa i porslinets fotspår; börjar i Kina och följer de uråldriga handelsvägarna fram till Europa. 

– Porslin är ett fantastiskt material, det är som alkemi. Du tar av jorden och förvandlar det till en vit substans, någonstans mellan lera och glas där ljuset kan komma in. Frågan jag ställer mig i boken är varför det här materialet gett upphov till så mycket besatthet under tusentals år? Varför har det skapat så mycket fara, konflikter, passion och elände? Jag tror svaret är: därför att det är ett mirakel. 

Fruktansvärt och fantastiskt

I grunden har porslinstillverkning nästan alltid handlat om massproduktion. I sin egen konst arbetar Edmund de Waal just mycket med återupprepning – något som ju värderas totalt olika beroende på i vilken tid och på vilken plats det utförs. 

– För mig är det lite som att göra musik. Du återupprepar saker och kan därigenom omtolka det du skapar. Men det är ett väldigt privilegierat sätt att se på det repetitiva. När du är fjorton, femton år gammal och ska arbeta på en kinesisk fabrik resten av ditt liv så är återupprepningen fruktansvärd. Den är inte estetisk eller intressant, utan fruktansvärd. Det är också en del av vad porslin är. 

En utställning med Edmund de Waals keramik, tillsammans med verk av den italienske konstnären Giorgio Morandi, öppnar den 7 april på konsthallen Artipelag i Gustavsberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.