Maria Adlerkreutz föddes 1936 och utbildade sig under 50-talet på Konstfack. Genombrottet kom i början av 60-talet med kyrkliga textilier och inredning.
I mitten av decenniet hade Adlerkreutz, som så många andra, ett politiskt uppvaknande. Hon vände blicken ut mot omvärlden och började göra konst av de akuta och drabbande politiska frågorna.
— Hon valde ofta bilder från nyhetspressen. Hon tyckte att mediaflödet förytligade personerna på bilderna och genom att göra om dem till vävar så återfår de sin mänskliga värdighet, säger Patrik Steorn, intendent vid Thielska galleriet.
Föddes in i konstvärlden
Maria Adlerkreutz föddes rakt in i konstvärlden och var tidigt på det klara med att det var konstnär hon skulle bli.
—Pappan hette Acke Kumlin och var konstnär och museichef för Thielska galleriet på 40-talet, så hon växte bokstavligen upp här i huset. Visst kom hon från en privilegierad miljö, men hon ville använda sitt privilegium för att ge plats åt de som inte har någon röst. Adlerkreutz ville diskutera det mänskliga lidandet globalt. Hon ville solidarisera med, och lyfta fram, de förtryckta.