Maria Adlercreutz vävde in sin samtid

Uppdaterad
Publicerad

Konstnären Maria Adlercreutz tröttnade på nyhetsmediernas snabba och anonyma bilder av världen. I stället förde hon in bilder från Vietnamkriget och den chilenska militärkuppen i det långsamma textilhantverket och blev en av 1900-talets mest inflytelserika textilkonstnärer. Två år efter hennes död visas nu Adlercreutz verk i en retrospektiv på Thielska galleriet i Stockholm.

Maria Adlerkreutz föddes 1936 och utbildade sig under 50-talet på Konstfack. Genombrottet kom i början av 60-talet med kyrkliga textilier och inredning.

I mitten av decenniet hade Adlerkreutz, som så många andra, ett politiskt uppvaknande. Hon vände blicken ut mot omvärlden och började göra konst av de akuta och drabbande politiska frågorna.

— Hon valde ofta bilder från nyhetspressen. Hon tyckte att mediaflödet förytligade personerna på bilderna och genom att göra om dem till vävar så återfår de sin mänskliga värdighet, säger Patrik Steorn, intendent vid Thielska galleriet.

Föddes in i konstvärlden

Maria Adlerkreutz föddes rakt in i konstvärlden och var tidigt på det klara med att det var konstnär hon skulle bli.

—Pappan hette Acke Kumlin och var konstnär och museichef för Thielska galleriet på 40-talet, så hon växte bokstavligen upp här i huset. Visst kom hon från en privilegierad miljö, men hon ville använda sitt privilegium för att ge plats åt de som inte har någon röst. Adlerkreutz ville diskutera det mänskliga lidandet globalt. Hon ville solidarisera med, och lyfta fram, de förtryckta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.