De är ett slags varningsskyltar, eller triggerwarnings om man så vill, som informerar om att Dardels målningar ”Svarta Diana” och ”Huvudjägarens eftermiddag” avbildas på ett stereotypt sätt, men att Moderna Museet Malmö inte delar den synen.
– Malmö är en stad där nästan hälften av invånarna har invandrarbakgrund, och skyltarna sattes upp för att ovana museibesökare som kanske kommer från en icke-akademisk bakgrund inte skulle känna sig ovälkomna på museet, säger John Peter Nilsson, museichef och curator för utställningen.
Kritik från Danmark och Norge
Skyltarna uppmärksammas i en lång text i Ystads Allehanda i helgen av kulturskribenten Jesús Alcalá. I artikeln uttrycker chefer för flera stora skandinaviska museer skepsis mot skyltarna, bland annat kommer kritik från danska konsthallen Lousiana och norska Nasjonalmuseet.
John Peter Nilsson har läst artikeln och berättar att det också är flera besökare som ifrågasatt och kritiserat skyltarna. I dag ångrar han dem.
– I en tidigare utställning fick vi kritik för att vi lämnade ett kontroversiellt verk okommenterat. Nu ville vi prova på något nytt. Formuleringen på skylten kunde vi dock tänkt ett varv till på, säger han och fortsätter.
”Det är olyckligt”
– Det var och är en olycklig formulering, det har jag förstått nu. Det har i stället tolkats som att vi skriver folk på näsan och är förmer än besökarna, det var inte meningen, men det har uppfattats som det och det är olyckligt, säger han.
Men skyltarna får sitta kvar tills utställningen stänger.
– Ja, nu sitter de ju där och har ändå lett till en viktig diskussion.
John Peter Nilsson hoppas att kritiken mot varningsskyltarna ska leda till att museet i fortsättningen, på ett mer raffinerat sätt, ska kunna arbeta med frågor om inkludering, exkludering och mångkultur i konsten.
– Jag ser fram emot en diskussion om hur vi som museum ska förhålla oss till verk som kan uppfattas som rasistiska, sexistiska och stereotypa. Det enda jag vet är att jag inte tycker att de ska gömmas.
”Nils Dardel och den moderna tiden” visas på Moderna Museet Malmö till den 6 september