En kreation, bestående av kjol och väst, signerad Bea Szenfeld från 2007. Foto: SVT.

”Konstnärligt och vågat”

Uppdaterad
Publicerad

Kreativa höjdpunkter i metall och papp och en klänning i 100 meter tyll är delar av utställningen som visar det svenska modets utveckling från år 2000 till idag.

För ungefär femton år sedan förvandlades det svenska modet till det svenska modeundret, när allt fler modeföretag nådde nya design- och framgångshöjder. I helgen invigs en utställning på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm där man valt ut de mest expressiva plaggen från 00-talet fram till idag.

– Det vi har valt att visa på den här utställningen är ju den kreativa kraften, och det i sig är ju för mig ett modeunder, att det är så många som under 2000-talet har kommit fram som designers, säger Cia Jansson som är kurator för utställningen. 

Klänning med över 100 meter tyll

Plagg gjorda helt i papp och järn, klänningar med över 100 meter tyll och plagg som rör sig som maneter på catwalken är några exempel på vad som visas på utställingen. Kläder som skiljer sig helt från bilden av det kommersiella modet som ofta benämns som minimalistiskt och avskalat.

Har du någon kritik mot det svenska modet?

– Ja det är ju om man blir för feg. Det vi visar här på den här utställningen det är ju kreativa höjdpunkter och det är inte alltid det som säljs i butik. Man önskar ju att konsumenten skulle vilja köpa mer expressiv design, säger Cia Jansson som tror att det svenska gatumodet är präglat av svenskarnas tanke om att det ska vara ”lagom”.

Ekonomisk framgångssaga

Märken som bland andra Acne, Filippa K och V Avenue Shoe Repair var med och startade det som har kommit att bli en ekonomiskt framgångssaga för den svenska modeindustrin.  

– Det öppnades möjligheter att få visa upp och göra catwalkshower och utställningar, det ena gav det andra och i det så utvecklas man också. Jag tror att det kanske har satt frön för de formgivare som kommer nu, att de ser att de kunde ju göra det för längesen och då kan vi ju göra vad som helst, säger Astrid Olsson som tillsammans med Lee Cotter grundat V Avenue Shoe Repair, ett av de märken som syns på utställningen.

”Utvecklats enormt mycket”

De anser båda att de mer svårburna, ”catwalkplaggen”, behövs för att inspirera det kommersiella modet och att bilden av den svenska minimalismen börjar försvinna mer och mer.

– Det svenska modet har utvecklats enormt mycket framförallt under 2000–talet då det fick en skjuts till något mycket mera konstnärligt och vågat. Om man hör sig för runt om i världen så har ju Sverige stått för något funktionellt och kvalitativt minimalistiskt, men nu så står Sverige för något helt annat. Något som vågar och som tar plats, säger Lee Cotter.

Utställningen pågår från den 23 maj – 31 augusti.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.