Idag invigdes en retrospektiv utställning över konstnärsduon Goldin och Sennebys tioåriga samarbete på Tensta konsthall. En utställning som kretsar kring ekonomireferenser och metaperspektiv.
I likhet med den företagsvärld som inspirerar dem har Goldin och Senneby outsourcat själva produktionen.
Goldins och Sennebys roll är dold
Konstverken på väggarna i Tensta konsthall är gjorda av internationella konstnärer. Behnaz Aram har designat en klädkollektion som ställs ut och bärs av konsthallspersonalen. Musiken som strömmar ur högtalarna är skapad av artisten Zhala och novellen som framförs varje dag under utställningen är skriven av Jonas Hassen Khemiri.
Mitt i konsthallen tronar en stor ek. Inget utav verken i den retrospektiva utställningen på Tensta konsthall är dock signerade konstnärsduon själv.
– Goldins och Sennebys roll liknar marionettmästarens som håller i alla trådar. De får andra kreatörer att utföra specifika uppgifter utifrån sin egen kompetens som exempelvis skulptör, arborist, modedesigner eller scenograf, säger Maria Lind, chef på Tensta konsthall.
Finansinspektionen blir konstscen
Vid sidan av ekonomireferenser är performativitet en röd tråd i Goldins och Sennebys konstnärskap. Delar av utställningen ”Standardlängden av ett mirakel” presenteras i form av installationer och performance på platser som sällan associeras till konst. Bland annat fungerar Handelshögskolan, Finansinspektionen och Tredje AP-fonden som scener där verk från Goldins och Sennebys konstnärskap återaktiveras.
På detta vis riktas ljuset mot frågan vad avgör om något är konst och vem som är publik.
– Varje enskilt verk står på egna ben, man kan plocka som man vill, säger Maria Lind.
Se delar ur utställningen i inslaget ovan.