Koreograf slutar – sågar dagens kulturpolitik

Uppdaterad
Publicerad

Dagens kulturpolitik gör det omöjligt att fortsätta som fristående koreograf. Det menar Lotta Melin som är aktuell med sin sin avskedsföreställning ”Gare du Nord” på Konstakademien i Stockholm.

I mer än tjugo år har Lotta Melin verkat som fristående koreograf och dansare – de senaste fyra åren i samarbete med konstnären Jan Håfström. Men när hon senast skulle söka stöd för att kunna fortsätta tog orken slut.

– Jag skulle lämna in min treårsansökan till Kulturrådet och cyklade dit. På vägen känner jag hur jag börjar må illa och se i kors och när jag kommer till Kulturrådet kollapsar jag på golvet. Och jag ligger där på golvet och ber bara om hjälp: ”Ni måste lämna min ansökan, den måste vara inne före klockan tre”. Så ansträngande är det. Till slut måste man säga stopp, säger Lotta Melin.

”Måste vara samhällsnyttig och en säljande entreprenör”

Hon har uppmärksammats för föreställningar som ”Behind Beyond” och ”A safe place to die”. Men i dag detaljstyr kulturpolitiken allt mer, anser Lotta Melin.

– Man märker det på ansökningarna framför allt – de blir tjockare och tjockare för varje år. Det är en politik där du både ska vara politisk korrekt och samhällsnyttig och samtidigt en säljande entreprenör. När man till slut börjar tappa sin egen konstnärliga vision och börjar anpassa sig, då känner jag att jag börjar förlora mig själv, säger hon.

Hon tycker att kraven på fristående kulturutövare har blivit hårdare med de senaste årens kulturpolitik. En politik som alltmer inriktar sig mot att konstnärer ska marknadsföra sig själva.

– Det tvingar mig att arbeta med marknadsföring och administration 80 procent av tiden och bara 20 procent räcker till konstnärligt arbete. Samtidigt är dans är ett så smalt område att det är svårt att hitta privata sponsorer.

”Kulturpolitiska mål berikar”

Men kulturministern håller inte med om att kulturen blivit mer detaljstyrd.

– Det är inte konstigt att konstnärer som får stöd från det allmänna förhåller sig till de kulturpolitiska målen, där vi prioriterar kultur för barn och unga och ställer upp mångfalds- och jämlikhetsmål, säger hon. Det borde inte komplicera tillvaron, det borde snarare ses som berikande att man kan nå en ny publik.

Och kulturministern ställer sig frågande till att det skulle blivit svårare att verka som konstnär idag.

– Vi har inte gjort det svårare att bedriva företag under alliansregeringens tid, tvärtom. Men för att kunna leva på sitt konstnärskap behöver man lära sig mer om bokföring, marknadsföring och kanske hur man skyddar sitt varumärke redan på de konstnärliga högskolorna. Då blir det inte så komplicerat som det kan uppfattas, säger hon.

Men borde inte konstnärer ägna sig åt konst, inte administration och marknadsföring?

– Det finns ingen motsättning i det här. Det passar många att vara egenföretagare, säger kulturministern.

När konstnärer i allt högre grad förväntas söka privat finansiering riskerar det att skapa klyftor, enligt Lotta Melin.

– Du måste ha väldigt personliga eller långtgående kontakter och bygga upp relationer som tar både tid och kraft. Det blir en form av segregation, tycker jag, för det är inte alla som har de kontakterna naturligt, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.