Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nätjättarna agerar mot fejkade nyheter

Facebooks grundare Mark Zuckerberg avfärdar kritiken om att det sociala mediet skulle påverka väljaropinionen. Men nu agerar trots detta företaget mot falska nyheter.

Facebook och Google har fått hård kritik för att desinformation och falska nyheter haft stor spridning på deras plattformar inför det amerikanska presidentvalet. Nu säger de båda internetjättarna att de kommer börja granska och stoppa annonser från falska nyhetssajter.

I spåren av presidentvalet i USA har kritiken mot Facebook och Google vuxit sig allt starkare. Flera medieanalytiker och forskare har pekat på att falska nyheter om Hillary Clinton och Donald Trump haft stor spridning på nätet, och menar att de kan ha påverkat valutgången.

Genom att algortimerna – som kontrollerar vad vi ser på Facebook och vad vi får för sökresultat på Google – anpassas efter vad vi gillar och klickar på, skapas så kallade ”filterbubblor” där republikanska och demokratiska väljare får sina åsikter bekräftade. Väljarna får två helt olika bilder av verkligheten.

Samtidigt faktagranskar inte Facebook nyheterna som delas och marknadsförs på sajten, vilket lett till att rena lögner fått stor spridning.

Stoppar annonsintäkterna

Nu kommer både Google och Facebook agera mot desinformationen, genom att stoppa de falska nyhetssajternas inkomstkällor, rapporterar New York Times. Båda företagen säger nu att man kommer hindra falska nyhetssajter från att marknadsföra sitt material på deras plattformar, vilket innebär att de kommer få svårare att tjäna pengar på och nå ut med sitt material.

– Vi har uppdaterat vår policy så att det tydligt framgår att detta gäller falska nyhetssajter, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

Samtidigt har Facebooks grundare Mark Zuckerberg efter valet avfärdat kritiken mot att Facebook påverkar väljaropinionen som ”ganska galen”.