Världen kommer att nås av fler norska kommersiella kassasuccéer i framtiden. I alla fall om Norges kulturminister Thorhild Widvey får som hon vill.
På torsdagen presenterade hon nämligen sitt nya näringspolitiska råd. Medlemmarna ska komma med råd och inspel till kulturministern på hur man kan kommersialisera konstnärligt innehåll och bidra till tillväxt på kulturfältet.
Önskar kommersiell framgång
Det består av 15 kulturpersonligheter med kommersiell framgång.
– Rådets medlemmar har erfarenhet och kommersiell framgång inom design, datorspel, arkitektur, litteratur och finans. Det är exempel på vad vi önskar utveckla och få mer av, säger Thorhild Widvey till Dagens Næringsliv när hon presenterar medlemmarna i rådet.
Siktar internationellt
En av dem är svensken Tor Jonasson, agent till kändisförfattarna Jo Nesbø och Sofi Oksanen. Hans agentbyrå huserar även andra nordiska bästsäljare, som Jan Guillou, Liza Marklund, Ulf Lundell och Anne Holt.
Även Peter Aalbæk Jensen, som i mer än 20 år har varit regissören Lars von Triers producent, är med i rådet.
– Det förra råder hade dukltiga representanter, men alla var från Norge. Vi vill se bredare, med tanke på internationalisering och exportmöjligheter, säger Thorild Widvey till Dagens Næringsliv.