Bästa film blev Spotlight: Tom McCarthys journalistdrama om Boston Globes grävgrupp som avslöjar att katolska präster i oförståelig omfattning förgripit sig på barn – och att ledningen för kyrkan dessutom visste om det och under lång tid sopat allting under mattan.
Spotlighet vann även för bästa originalmanus.
Favoriterna Leo och Brie vann
I kategorierna bästa manliga och kvinnliga huvudroll vann favoriterna. Leonardo DiCaprio fick äntligen sin Oscar för sin roll i The Revenant – det var den femte gången han var nominerad som skådespelare – och Brie Larson vann för sin roll som Ma i Room.
The Revenant fick ytterligare två tunga priser, Alejandro G Iñárritus vann regipriset och filmen belönades också med bästa foto.
Mad Max: Fury Road, George Millers osannolika succéuppföljare till sina 70- och 80-talsfilmer, fick flest statyetter, sex stycken, bland annat för bästa kostym och bästa klippning. Den snuvade även svenskarna Eva von Bahr och Love Larsson på bästa smink och hår.
The Martian var nominerad till sju Oscars men kammade noll.
Alicia Vikander bästa biroll
Vinnaren i Bästa kvinnliga biroll blev favoriten Alicia Vikander. En rörd vinnare tackade motspelare Eddie Redmayne och skickade en hälsning hem till Sverige.
Det blev en skräll i kategorin Bästa manliga biroll när brittiska Mark Rylance vann. Rylance är en av Storbritanniens teatergiganter som har lett Shakespeares The Globe från 1995 till 2005 och som vunnit ett flertal priser för sina porträtt på teatern. Men nu blev det också en Oscar. I spiondramat Spionernas bro spelar han den sovjetiska spionen Rudolf Abel som blir tillfångatagen i New York och som senare får agera mänsklig valuta vid en byteshandel mellan USA och Sovjet. Härnäst ska han medverka i Spielbergs filmatisering av Roald Dahls BFG (Big friendly giant).
Ännu en Oscar till Pixar
Pixar tog hem ännu en Oscar för sin film Insidan ut. Nu har de vunnit 10 Oscars i kategorin på 15 filmer. Historien om Jenny på svenska som flyttar från Minnesota till San Francisco utspelar sig både utanför hennes kropp och även innanför. Det är en rolig resa i en tweenies känsloliv, med ett fint budskap om att det är okej att känna det man känner. För det är också känslorna som glädje, ilska och sorg som har en stor roll i filmen.