Dagar före Eurovisionkalaset går av stapeln i Sverige frontar programledaren Måns Zelmerlöw en reklamfilm för teleoperatören Tre. Detta trots att SVT-medarbetare inte får göra reklam samtidigt som, eller i nära anslutning till, ett public service-uppdrag.
Produkten som Zelmerlöw gör reklam för beskrivs samtidigt som ett hot mot pressfriheten av SVT:s vd. Tres reklamfilm handlar om ett abonnemang som erbjuder fri surf på utvalda musiktjänster, en företeelse i telefonibranschen som SVT:s vd Hanna Stjärne krävt att regeringen stoppar, i en gemensam debattartikel med 26 andra mediechefer på tisdagen.
SVT sänder dubbla signaler
Att telekomföretag erbjuder fri surf på utvalda kommersiella tjänster snedvrider konkurrensen på nätet och begränsar svenska mediers frihet, skriver mediecheferna. I artikeln använder de Telias nya kampanj om fri surf på sociala medier som exempel:
”Detta är en direkt attack på nätneutraliteten”, skriver publicisterna i en gemensam debattartikel på SVT Opinion, och fortsätter:
”Det är ett försök att testa och tänja gränserna för vad telekombolagen får göra när det gäller att styra innehållet på nätet.”
Timmar senare visar det sig att programledaren för SVT:s största programsatsning 2016 också är ett av ansiktena utåt för detta fenomen.
Kulturnyheterna har förgäves sökt Hanna Stjärne för en kommentar.