Utställningen ”Sucker for Power – Haters and horses” på Gislaveds konsthall består av tre delar: foto, film och installationen Maktens korridor – en korridor gjord av hästspillning.
– Dagen efter jag var färdig med det här verket hände nåt tragiskt i Malmö där poliser red över människor. Det här verket vill jag nästan tillägna den händelsen. Det är ganska symboliskt, säger Shiva Anoushirvani.
”Hästtjejen” som symbol
Shiva Anoushirvani är född i Tehran/Iran 1979. Hon är utbildad i Fri konst på Goldsmiths University i London och är numera baserad i Stockholm och Malmö. Med ridsportens attribut lyfter hon fram maktstrukturer i samhället, leker med stallet som arena för maktspel. En arena lika hård och hierarkisk som världen utanför.
– Jag använder mig ganska mycket av mikrosamhällen som symboler för makt och maktrelationer. Tjejer får alltid lära sig att inte vara arga eller hotfulla. I stallet tar de makten när de får men ofta utövar de det mot andra tjejer.
– Det är makt och mänskligheten som hör ihop. Det är kärnan i mitt konstnärskap. Jag fascineras också av hur vi människor kan vara så brutala mot andra.
Politiska frågeställningar
Hennes utställning är en del i Kulturförvaltningens temasatsning som går under namnet ”Konsten att påverka”. Satsningens syfte är att belysa aktuella politiska frågeställningar.
– Det handlar om frågor som passar in i valrörelsen under året. Vi hoppas att människor genom en utställning, en föreläsning kan börja prata om det här frågorna, kan engagera sig och kanske kan påverka våra politiker – lokalt, regionalt och på riksnivå, säger Jonas Nilsson, konstintendent på Gislaveds konsthall.
Men satsningen har kostat Gislaveds konsthall en del besökare.
– Jag har jobbat här i två och ett halvt år nu. Jag har mer introducerat samtidskonst i kommunen – konstnärskap och konst som jobbar mer eller mindre politiskt. Det går inte alltid ihop med vad man vant sig vid tidigare. Men det innebär inte att den är sämre. Den är bara annorlunda, säger Jonas Nilsson.