Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Ekeroth ska betala 80.000 till SVT

Kent Ekeroth på Sverigedemokraternas valvaka 2014.

Kent Ekeroth (SD) förlorade i rätten efter att ha stämt SVT för att ha visat bilder ur den så kallade "järnrörsfilmen” från 2012. Nu måste riksdagsledamoten betala SVT:s rättegångskostnader på 80.000 kronor.

Efter att framgångsrikt ha krävt ersättning från en rad svenska medier förlorade riksdagsledamoten Kent Ekeroth sin stämning mot SVT för upphovsrättsintrång.

– Det är glädjande att vi fått rätt. Jag är något överraskad över att andra medier tidigare dömts att betala men jag har inte hunnit jämföra det här utslaget med tidigare utslag, säger Ulf Johansson, programchef och ansvarig utgivare för SVT Nyheter.

Ekeroth stämde SVT i juli förra året för att ha visat bilder ur den så kallade ”järnrörsfilmen”, filmklippet från 2012 där sverigedemokraterna Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling ses använda sig av uttryck som ”babbe-lover” och ”hora”, för att sedan beväpna sig med rör en natt i Stockholm 2010.

Ekeroth, som filmade händelsen som sedan publicerades av Expressen, har krävt 164.566 kronor i ersättning från SVT för att ha visat bilder ur klippet.

Får avslag i rätten

Nu avvisar tingsrätten Ekeroths stämningsansökan, och dömer riksdagsledamoten till att betala rättegångskostnader för SVT på 80.000 kronor.

Tingsrätten skriver bland annat i sitt beslut att inget tyder på att ”Kent Ekeroth haft någon avsikt att ekonomiskt tillgodogöra sig upplåtelser till annan av rätten till filmen och att denna möjlighet förminskats av SVT:s förfoganden”.

Från SVT Nyheters håll ser man publiceringen av händelsen som en självklarhet.

– Det finns två dimensioner i detta som jag ser det: Dels är det uppseendeväckande att en politiker driver mot medier på det här sättet efter en granskning, och dels är det den publicistiska biten, säger Ulf Johansson.

– När det gäller en förtroendevald på riksdagsnivå är det självklart att allmänheten har rätt att veta vad som hänt och att vi som nyhetsredaktion har en skyldighet att visa det. Nu har vi ju fått svart på vitt att vi också hade rätt att visa det., fortsätter han.

Vunnit tidigare

Ekeroth har tidigare stämt andra medier som visat filmen med framgång. Han har krävt 20 800 kronor av Göteborgs-Posten, som dömdes till att betala 3.100 kronor i slutändan. Av Dagens Media ville Ekeroth ha 11.600 kronor, vann tvisten, och fick 4.200 kronor i ersättning.

Tingsrättens beslut ska nu överklagas, enligt Kenth Ekeroths juridiska ombud.

– Det kommer vi att göra. Beslutet låter mycket tveksamt, säger Staffan Teste till Dagens Media.

– Motparten har hela tiden hävdat att det inte har skett något intrång och de fortsätter att använda bilderna trots att vi har påtalat att det är ett intrång, fortsätter han.

Relaterat