Mindre journalistik i Facebooks nyhetsflöde

Uppdaterad
Publicerad

Fler uppdateringar från vänner och släkt och mindre från nyhetsmedier. Facebook går nu ut och berättar att de ändrar i sina algoritmer för vad som kommer att visas i användares nyhetsflöden. Med ändringen vill nätjätten komma åt nyhetsmediernas innehåll och konsumenter, menar SVT:s programdirektör Jan Helin.

– Jag tror att Facebook nu aktivt vill tvinga publicister att lägga sitt innehåll direkt på Facebook, och inte bara posta en länk. På så sätt tappar publicisterna relationen med sina användare och kan inte bygga en affär runt att lägga sitt innehåll på Facebook på samma sätt, säger SVT:s programdirektör Jan Helin.

Det är som en katt och råtta-lek. När Facebook ständigt experimenterar med sina algoritmer för att se till att så mycket aktivitet som möjligt sker på just deras sajt måste traditionella nyhetsmedier som är där hänga med och ändra sitt sätt att jobba. Nu säger Facebook att uppdateringar från vänner ska premieras, och nyheter från traditionella medier prioriteras ner.   

– Det kommer med all sannolikhet få konsekvenser för mediehus som kanske i första hand kraftsamlar sin närvaro kring opersonliga konton, säger Karin Eder Ekman som jobbar med sociala medier på SVT Nyheter.

”Hyperpersonalisering av medier”

För att försöka nå ut med sin journalistik måste mediehus nu satsa på att profilera sina kända journalister, tror hon.

– Den här hyperpersonaliseringen av samtiden och i allra högsta grad då i sociala kanaler är ett faktum och där kan man säga att Facebook följer efter ett medium som Instagram som är helt fokuserat kring väldigt starka profiler, säger Karin Eder Ekman

Aftonbladet är ett av de nyhetsmedier som är bäst i världen på att få direkttrafik till sin sajt. Enligt Jan Helin, som tidigare var publisher på tidningen, får Aftonbladet 80 procent av sin trafik direkt, utan inblandning från andra kanaler. Motsvarande siffra för SVT är 65 procent.

Helin: ”Skapa direktrelation med publik”

Men med över en miljard Facebookkonton i världen är det många nyhetsmedier som inte kan kämpa mot Facebooks nyckfulla experiment med algoritmer. Jan Helin ser en fara i att nyhetsförmedlare blir för beroende av giganten Facebook.

– Man behöver finnas där för att marknadsföra sig, för att det kan vara bra för dialog och så vidare. Men jag tror att man måste vara mycket noga med att ha en direktrelation med sin publik. Och inte ge bort den till en algoritm på Facebook som man: ett: inte ser, två: inte förstår och tre: inte kan kontrollera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.