Foto: Janerik Henriksson/TT

Nya riktlinjer för digitala publiceringar

Uppdaterad
Publicerad

Den publicistiska intresseorganisationen Utgivarna lanserar riktlinjer för att öka transparens och tydlighet vid digitala publiceringar i svenska medier.

”Nya sätt att konsumera journalistik kräver också nya sätt att förklara vilken typ av publicering det handlar om”, det skriver Utgivarna i sitt pressmedelande om intresseorganisationens nya riktlinjer för digital publicering.

Tydliggörande av publiceringsdatum, typ av innehåll samt förbättrad information om hur mediekonsumenten anmäler publiceringar är några av de ämnen som riktlinjerna behandlar. Det här för att öka tydlighet och transparens vid digitala publiceringar i landets medier.

– När publiken möter journalistik i digitala kanaler är den ju ofta helt tagen ur sitt sammanhang. Då är det svårt att avgöra vilken typ av material det är. Nyheter, debatt eller kanske en nyhetskommentar? Genom ökad tydlighet ökar vi förtroendet för journalistik, säger Utgivarnas ordförande, Sofia Wadensjö Karén, i pressmeddelandet.

”Kommer uppskattas”

Anne Lagercrantz, divisionschef vid SVT Nyheter, är positiv de nya till riktlinjerna och menar att de väl fångar in tidens frågeställningar kring digitala publiceringar, och påtalar att de i allra högsta grad också är relevanta för SVT:s digitala nyhetsförmedling.

– Jag tänker att vi varit vana vid att publicera på ett visst sätt. Men nätet har sprängt innehållet i atomer och kontexten i dag saknas ofta. Kan vi underlätta att märka och beskriva innehållet så tror jag att det kommer uppskattas och jag tror att det kommer tydliggöra avsändaren i bruset, säger Anne Lagercrantz.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.