Youtube har blivit en av Sveriges största tv-kanaler, visar en ny rapport från Mediavision. Bara SVT och TV4 når fler under en genomsnittlig dag. Streamingtjänsten är överlägset störst bland unga. Men nu har tuben också nått de äldre tittarna. Det är i åldersgruppen 65-74 år som tittandet ökat mest, och nästan fördubblats på bara ett år.
”Sug hos äldre”
– Vi ser att det finns ett sug hos de äldre tittarna, även om de inte riktigt förstått hur man ska prenumerera på youtubekanaler, säger Vigor Sörman, grundare till Splay, som samlar en rad svenska youtubare under ett och samma tak. Nätverket har i dag 60 miljoner visningar i månaden på sina olika kanaler.
Det är främst Youtubes svenska matlagningsprogram och inredningsprogram som går bra bland äldre tittargrupper, enligt Splays statistik. Matälskaren Edward Blom, med en populär matlagningskanal, är en youtubare som youtubegruppen IJustWantToBeCool hyllar.
– Edward Blom ligger helt klart i fronten bland de vuxna youtubarna, säge Joel Adolphson, en av medlemmarna i IJustWantToBeCool.
Vill göra långfilm
Att det blivit tydligt att att youtube-tittarna gärna ser längre program har fått homortrion att tänka om. Nu funderar de på att göra långfilm på sajten.
– Vår humor är så intensiv så skulle man dra ut den på 90 minuter så är det inte många som skulle klara av det, tror Victor Beer.
– Men vi funderar på format och att göra längre grejor, fyller Emil Beer i.
Det här går helt i linje med Youtubes eget besked förra veckan om att plattformen ska börja producera både långfilmer och originalserier.
Se intervjun med IJustWantToBeCool i bildspelet ovan.