Foto: TT

Slut på naket i Playboy

Uppdaterad
Publicerad

Den klassiska herrtidningen Playboy slutar publicera bilder av nakna kvinnor.

När den amerikanska herrtidningen Playboy lanserades 1953 – med Marilyn Monroe på omslaget – ansågs den vara revolutionerande. Men med åren har fascinationen lagt sig. Och när tidningen nu ska få en ny utformning stryks det kanske mest välkända signumet: Nakna kvinnor.

– Kampen är över. Nuförtiden är varje tänkbar sexuell handling ett klick bort. Så det är bara passé vid det här laget, säger företagets vd Scott Flanders om bilderna till New York Times.

”Mer som Instagram”

Under åren har kända kvinnor som Madonna, Naomi Campbell, Sharon Stone och Kim Basinger poserat för Playboy. Och även om just helnaket i papperstidning anses vara förlegat, kommer den nya versionen fortsätta med bilder på kvinnor i ”utmanande poser”.

Men de ska vara bättre anpassade till sociala medier, där tidningens material tidigare har stoppats av riktlinjer och varit svårt att sprida.

– Tidningen ska få en renare, modernare stil. Vi kommer att ha kvar ”Månadens playmate”, men bilderna kommer snarare att ha 13-årsgräns, och påminna om Instagrams mer vågade delar. Lite mer tillgängliga, säger Cory Jones, redaktör på Playboy.

Inte första försöket

Playboy har i dag en upplaga på 800.000 nummer. I mitten på 1970-talet var motsvarande siffra 5,6 miljoner. Tidningen har försökt sig på stiländringar tidigare, senast för tre år sedan, men inget av de nya greppen har riktigt satt sig.

Playboys numera 89-årige grundare Hugh Hefner har godkänt den nya utformningen, som träder i kraft i mars nästa år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.