Jan Scherman tror på Spotifys nya funktioner. Foto: TT

”Våga ta risker – eller gå under”

Uppdaterad
Publicerad

Expressen och Aftonbladet hakar på när Spotify för första gången erbjuder video-klipp. Men SVT väljer att stå utanför – än så länge.

På Spotifys väldesignade presskonferens i New York igår talade tv-producenter och radiopoddmakare om hur fantastiskt det var att nu finnas på Spotify. Fördelen är såklart att få tillgång till musikjättens enorma publik på 60 miljoner människor världen över.

– Livet med Spotify kommer aldrig bli det samma, det kommer bara bli bättre, förklarade Spotifys vd Daniel Ek högtidligt.

Medier

Tid på appen

Spotify å sin sida är nöjda över att kunna erbjuda mer än bara musik. Musikgiganten vill att vi ska använda så mycket tid som möjligt på just deras app. Helst lämna den på hela dagen.

ABC, Vice, MTV, sportkanalen ESPN och brittiska public service-kanalen BBC är några bland en rad intenationella tv-kanaler som nu börjar leverera video-klipp till Spotify.

Här hemma i Sverige är Aftonbladet TV och Expressen TV bland dem som nappat på Spotifys erbjudande, medan SVT valt att inte finnas på Spotify – utan vill att tittarna ska välja den egna appen.

”Hoppa till SVT Play”

– SVT Play är en app som de flesta redan har i sina mobiler och då får de hoppa över till dem om de vill ha hela Sveriges Televisions utbud, säger programdirektören Lena Glaser.

Men SVT har inte stängt dörren mot Spotify för alltid. SVT:s program kan komma att finnas där i framtiden, förklarar Lena Glaser.

– Vi är såklart intresserade av att möta publiken på andra plattformar och göra dem uppmärksamma på vårt utbud. Det är därför vi finns på Youtube, Facebook och Instagram.

Våga ta risker

Aftonbladet väljer tvärtom att finnas på Spotify, trots att det betyder att musiktjänsten blir starkare. Risken för att tittarna stannar kvar på Spotify istället för att klicka sig vidare till Aftonbaldet finns. Men i en medievärld som förändras så snabbt måste man våga chansa, tycker Jan Scherman, chef för Aftonbladet TV.

– De som inte tar risker, det kan man säga säkert, kommer att gå under, säger Jan Scherman.

Aftonbladets TV-chef tror att video-klippen från Aftonbladet på Spotify är en ”win-win”.

– Det kommer vara bra för Aftonbladet och det kommer vara bra för Spotify, säger Jan Scherman. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet