SvD inleder sponsrad kulturbevakning

Uppdaterad
Publicerad

SvD:s nya satsning ”Konstliv” ska fokusera på konst- och designbevakning. Men är det fortfarande oberoende kulturjournalistik när Stockholms auktionsverk betalar för den?

Nu lanseras Svenska Dagbladets nya konstsatsning ”Konstliv”. Om man får tro tidningens kulturchef Lisa Irenius kommer den nya sajten att fylla tidningens hemsida med intressanta reportage om konst och design.

Men till skillnad från Svenska Dagbladets övriga nyhetsmaterial kommer ”Konstliv” att finansieras av Stockholms auktionsverk. Kulturchefen Lisa Irenius är ansvarig för innehållet, och tycker inte att det finns anledning att tvivla på tidningens oberoende när de nu satsar på sponsrad kulturjournalistik.

– Det är en helt fri redaktionell satsning som får ekonomiskt stöd av Stockholms Auktionsverk, menar Lisa Irenius

– Vi får utökade redaktionella resurser så det här är ett sätt för oss att göra mer av kvalitativ kulturjournalistik.

Riskabel utveckling

Kulturnyheterna konst- och designkritiker Dennis Dahlqvist ser däremot satsningen som problematisk, och frågar sig om man kan lita på innehållet när någon betalat för att det ska skrivas.

– Jag vill ha en journalistik som är objektiv. Så fort det kommer in ett kommersiellt intresse som sponsrar så känner jag mig väldigt, väldigt orolig, säger han.

Sponsring allt vanligare

I jakten på nya finansieringsmetoder har sponsrad journalistik blivit allt vanligare. I somras meddelade Aftonbladet att Telia skulle betala för tidningens nyinrättade korrespondenttjänst i Silicon Valley. Samtidigt lanserade Svenska Dagbladet en webbaserad tv-serie, sponsrad av Volvo Cars, där stjärnreportern Carolina Neurath gjorde intervjuer inuti en av företagets senaste bilmodeller.

Då som nu hävdade tidningen full redaktionell frihet – och kulturchefen Lisa Irenius ser ingen som helst risk för att tidningens trovärdighet skadas när tidningen lanserar den nya sajten, vars reportage också kommer att gå i papperstidningen.

– Det är inget nytt att jobba med sponsorer inom journalistik. Det finns många program även inom SVT som är sponsrade. Det viktiga är att man aldrig tummar på den redaktionella integriteten, och är tydlig med vad som gäller gentemot läsarna, säger Lisa Irenius.

”Försvagar konstbevakningen”

Irenius åsyftar program som Melodifestivalen och större sportevenemang när hon talar om sponsrade SVT-sändningar. Dennis Dahlqvist tror att tidningen med den här satsningen – som gäller journalistik – säljer ut lite av sin frihet.

– Konstkritiken har försvagats på grund av att tidningarna har dåliga resurser och tvingas in i den här typen av samarbeten, säger han.

– Man kanske klarar hålla armlängdavstånd till Auktionsverket, men i nästa steg, om det händer någonting på Auktionsverket som de måste nyhetsbevaka, då blir det väldigt svårt att vara objektiv.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.