Clara Lidström. Foto: TT

”Underbara Clara” vill stoppa smygreklamen

Uppdaterad
Publicerad

Smygreklamen ska bort och sociala medie-profiler tas på större allvar. Det är målsättningen när svenska bloggare och ”Youtubers” nu får en egen branschorganisation, med Clara ”Underbara Clara” Lidström som ordförande.

Den nya branschorganisationen har fått namnet Influencer of Sweden, och har som syfte att fånga upp den växande industrin kring sociala medie-profiler, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.

– Det finns absolut en tanke om att höja statusen för den här yrkesrollen, och det handlar ju om att det här länge varit ett yrke som man inte riktigt förstått, säger Clara Lidström, ordförande för Influencer of Sweden, till Kulturnytt.

#doldreklam

Clara Lidström har i tio års tid drivit en av Sveriges största bloggar, ”Underbara Clara”, och menar att bloggare och profiler i sociala medier som till exempel Instagram eller Youtube oftast avfärdas som ytliga och menlösa. Detta trots att de kan nå en publik på hundratusentals.

– I dag omsätter ju sociala medier-profiler otroligt mycket pengar, säger Clara Lidström.

Smygreklam ett problem

Samtidigt som sociala medie-profiler blivit ett allt större fenomen bland unga svenskar, har den nya branschen fått hård kritik för smygreklam. Populära bloggare får betalt av företag för att rekommendera deras produkter, utan att det framgår att det rör sig om reklam, enligt en granskning av SVT Nyheter.

Tidigare i år stämde Konsumentombudsmannen modebloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson för just detta, ett fall som de hoppas ska skapa en tydligare praxis.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, sa Cecilia Tisell, KO, i september.

Vill åtgärda reklamfusket

Nästa vecka håller riksdagen en öppen utfrågning om marknadsföring i sociala medier, och nu vill även den nya branschorganisationen ta tag i problemet. Influencers of Sweden vill hjälpa sociala medie-profiler att göra rätt.

– Det har ju skett många reklamsamarbeten som inte har varit korrekt uppmärkta, säger Clara Lidström till Kulturnytt.

– Å andra sidan tycker jag att det är lite nedvärderande, eftersom det finns så otroligt många seriösa publicister, skulle jag vilja kalla dem, som verkligen tar sitt uppdrag på allvar och gör ett minst lika gott jobb som en journalist, fortsätter hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet