Foto: TT

Facebook betalar för framgångsrika klipp

Uppdaterad
Publicerad

Fyra miljarder om dagen. Så många filmklipp visas på Facebook varje dag. Nu börjar företaget betala uppladdarna utifrån tittarantal.

I juni meddelade tv-bolaget HBO att de kommer att strömma vissa av sina produktioner direkt på Facebook.

Det ser ut att bli ett ekonomiskt gynnsamt drag. Enligt experter utmanar Facebook alltmer videojätten Youtube på filmklippsmarknaden. Och enligt företaget själva tittar användarna i dag på fyra miljarder klipp om dagen.

– Facebook rör sig aggressivt inom filmklippsområdet, säger Eleni Marouli, reklamanalytiker, till BBC.

28 miljarder kronor – på ett kvartal

Facebook kommer, precis som Youtube, att behålla 45 procent av intäkterna för sig själva. Men de kommer att dela de resterande 55 procenten ojämt utslaget på uppladdarna. De filmsnuttar som tittarna dröjer kvar vid under längre tid kommer att få en större del av reklamkakan än andra.

Facebook drog in 3,3 miljarder dollar – nästan 28 miljarder kronor – under första kvartalet 2015.

– Enligt pronoser kommer Facebook att ha 25 procent av internet marknaden för filmklipp online i Europa år 2018. Och ännu mer i USA, säger Marouli.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.