I juni meddelade tv-bolaget HBO att de kommer att strömma vissa av sina produktioner direkt på Facebook.
Det ser ut att bli ett ekonomiskt gynnsamt drag. Enligt experter utmanar Facebook alltmer videojätten Youtube på filmklippsmarknaden. Och enligt företaget själva tittar användarna i dag på fyra miljarder klipp om dagen.
– Facebook rör sig aggressivt inom filmklippsområdet, säger Eleni Marouli, reklamanalytiker, till BBC.
28 miljarder kronor – på ett kvartal
Facebook kommer, precis som Youtube, att behålla 45 procent av intäkterna för sig själva. Men de kommer att dela de resterande 55 procenten ojämt utslaget på uppladdarna. De filmsnuttar som tittarna dröjer kvar vid under längre tid kommer att få en större del av reklamkakan än andra.
Facebook drog in 3,3 miljarder dollar – nästan 28 miljarder kronor – under första kvartalet 2015.
– Enligt pronoser kommer Facebook att ha 25 procent av internet marknaden för filmklipp online i Europa år 2018. Och ännu mer i USA, säger Marouli.