Rolig mensreklam blir viral hit

Uppdaterad
Publicerad

Det mest naturliga kan vara det mest tabubelagda. Mens påverkar drygt hälften av jordens befolkning fem dagar i månaden i 30-40 års tid. Ändå har mens länge varit något skamligt och problembelagt i populärkulturen – men nu håller något på att förändras. 

Allt blod är rött – utom det som är blått! Det vill säga reklamvärldens klassiska sätt att skildra mens på. Men mensskydd har, precis som alla andra produkter, börjat marknadsföras med både stil och humor. Är det kanske reklamen som banar väg för kulturen?

Regissörerna Jamie McCelland och Pete Marquis ville göra något annorlunda. Deras reklamfilm för mensskydd, ”First Moon Party”, blev en viral succé. En av deras vänner hade startat ett företag som sålde prenumerationer på ett ”mens-kit”.

Medier

”Cool affärsidé”

– Det var en cool affärsidé, något nytt och intressant. Alla vi pratade med tände på idén. säger Pete Marquis till Kobras Kristofer Lundström, och tillägger:

– Folk tycker att det är lite skämmigt och vill inte skylta med det på stan. För vår del var det en rolig utmaning – att göra det coolt att skylta med på stan!

– Vi satt länge och pratade med vår kompis som ägde affärsidén, berättar Jamie McCelland. Om 

hennes erfarenheter av flickor som får sin första mens. Att att det känns läskigt och hur de pratar om det.

”Många trötta på att mens var tabu”

– Efter typ 45 minuter nämnde hon pappan som inte visste hur han skulle fira dotterns första mens. Det kallades ”första månfesten”. Vi kände direkt att det där måste vi höra mer om!

Marquis och McCelland hittade på ett eget ”First Moon Party”​, men skruvade till det ett par varv. Att döma av reaktionerna var många trötta på att mens var tabu. Det rättframma​ tillvägagångssättet visade sig bli en succé.

Se hela intervjun ovan. Mer om mens inom kulturen ser ni Kobra ikväll kl. 21:30 i SVT1. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet