Mikrokändisar – twittrar sig in i eliten

Uppdaterad
Publicerad

En ny generations förståsigpåare använder Twitter som en genväg in i den offentliga debatten, visar norsk forskning.

Den norska avhandlingen ”Tweets that matter” visar att Twitter – som ofta pekas ut som elitens spelplats – blir en allt viktigare arena för politisk kommunikation.

Rekryteringsarena

För den som önskar sig en plats i offentligheten är Twitter rätt plattform, visar forskningen. Mikrokändisar, som bygger upp en maktposition på Twitter, utan att ha en betydelsefull position i samhället, bjuds så småningom in elitens finrum. Twitter fungerar i dag som en rekryteringsarena för offentliga röster.

Medier

– Det finns en mängd liknande exempel på det i Sverige, människor som tack vare sin digitala närvaro fått jobberbjudanden och framstående positioner inom partier till exempel, säger digitala experten Brit Stakston, en av landets mest aktiva twittrare.

Hon pekar på Rossana Dinamarca (V), som haft en tydlig twitterstrategi i att förstärka sin profil i skolfrågor och anlitats flitigt av redaktioner när skolan är på tapeten. Kent Persson (M), från starten en ganska anonym politiker, som fick toppjobbet som partisekreterare efter aktivt twittrande och bloggande.

Lina Thomsgård, som startade Rättviseförmedlingen och skådespelaren Bianca Kronlöf tillhör också den nya generationen debattörer som skickligt använt sociala medier som hävstång för att ta plats, säger Brit Stakston.

Makt i tv-soffan

Stakston själv är ett exempel på en mikrokändis som i dag bjuds in till tv-soffor och seminarier på grund av att hon skapat sig en position som twittrare.

– Jag hade såklart föreläst och skrivit böcker ändå, men jag hade varit mindre synlig i de svenska medierna utan Twitter. Rollen jag har i dag har förstärkts tack vare twitter dessutom har jag blivit väldigt mycket smartare genom de många perspektiv Twitter ger.

Förlorar man makt om man inte twittrar?

– Ja, jag skulle säga att 2015 är det så och så var det också 2014. Men frågan är hur det blir längre fram. Just nu finns en väldig kärlek mellan Twitter och mediemakten.

De som skaffa sig en stark position på nätet har klarat av att knäcka ”Twitter-koden”, som den norska studien diskuterar. Det handlar om att vara tydlig, interagera med följarna, duktig på att formulera sig och gärna använda humor och sarksam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet