Mittmedia har lagt fram förslag på att att säga upp 75 procent av de redaktionella tjänsterna, 422 journalister, lägga ned flera tidningar och göra resten till gratistidningar, skriver Dagens Nyheter.
Det var på ett styrelsemöte i juli som den dåvarande vd:n Thomas Peterssohn lade fram två alternativ för koncernens framtid, varav det ena innehöll de mer drastiska förlsagen
Hundratals kan sägas upp
Det första, som Peterssohn själv förespråkade, innebar bland annat att koncernen skulle fortsätta med sitt digitala fokus och långsamt dra ner på tidningsutgivningen med en dag i veckan.
Det andra var mer drastiskt och innebar att flera av tidningarna skulle läggas ner eller slås ihop med respektive orts huvudtidning. Alla återstående tidningar skulle sedan göras om till gratistidningar och komma ut mellan en och tre gånger i veckan. Det skulle bland annat innebära att större delen av koncernens journalister, 422 av 555, skulle sägas upp, skriver Dagens Nyheter.
Bara ett förslag
Inget beslut har tagits om något av alternativen.
– Företagsledningen presenterade tidigare i våras fem olika alternativ. Det renodlades sedan till två huvudalternativ. Det vi kom fram till var att den rekommendation som den gamla ledningen ville ha, den vann inte gillande. I övrigt finns inget annat beslutat, säger styrelseordförande Jan Friedman till TT, och tillägger att det fanns brister även i det andra förslaget.
En bild som även Per Bowallius, Mittmedias vd, instämmer i .
– Det underlag som DN refererar till är scenarier i syfte att förstå hur verksamheten påverkas i en transformation av print, säger han till DT.
– Men det är inga renodlade strategiska förslag, fortsätter han.