Illustratören Stina Persson har precis avslutat ett jobb där hon har ritat ett tryck till en gymvägg i Rumänien. Samtidigt har ett par andra av hennes teckningar precis fått pryda take away-koppar i Korea.
Nu sitter hon i sin studio, som hon delar med kollegan Cecilia Carlstedt, på Södermalm i Stockholm och målar. Resultatet ska hamna på en champagneförpackning.
– Mindre än tio procent av jobben jag gör är mot modehus. Jag jobbar mest mot företag som vill skapa en yngre och mer feminin känsla, säger Stina Persson.
Inte längre avbildare
Stina Persson är en av Sveriges mest internationellt framgångsrika modeillustratörer.
När de 90 mest intressanta modeillustratörerna i världen nyligen utsågs var 11 av dem svenska.
Men det är en yrkeskategori vars arbetsbeskrivning har förändrats på några decennier.
– En modeillustratör har gått från att vara en avbildare till någon man tar in tidigt i den kreativa processen, säger Caroline Agné, verksamhetsledare på Illustratörcentrum.
Nya uttryck
– Modeillustratören ska inte längre rita av en catwalk, utan jobba med många olika typer av uttryck, säger Caroline Agné.
Uttryck som flyttar in i våra hem i form av kläder, inredning och reklam.
– Ju mer handgjort något är, desto större är suget efter det när allting är så fixat och photoshopat. Man vill se spår av att någon använt en pensel, krita eller penna, säger Stina Persson.