Möt Melodifestivalens nya hitmakare

Uppdaterad
Publicerad

Det är tronskifte på gång i Melodifestivalland. Många pratar om att schlagern har försvunnit från tävlingen och att låtskrivarna som brukar ligga bakom de vinnande bidragen – namn som Ingela Pling, Bobby Ljunggren och Thomas G-son, inte längre är med i matchen. Istället är det nya regenter som tagit deras plats. Vi har träffat låtskrivartrion “The Family” i studion.

De står för förnyelse av musiken i Melodifestivalen och med näsan i vädret mot den senaste popmusiken och det som toppar Spotify-listan, följer de trenderna och bygger sin musik utifrån det.

– Det är lite så här house:igt, men mer den gamla skolan, berättar Joy Deb där han sitter med sin laptop framför ett gigantiskt mixerbord och spelar upp ”Don´t worry” av Ace Wilder, för att bryta isär bitarna hur låten en gång i tiden skapades.

Melodifestivalen 2016

– Mixerbordet kostar 1,7 miljoner, men det är ändå här i datorn som vi gör all musik, fortsätter han och spelar upp ljudet av stampande fötter mot ett golv.

– Här står vi och stampar i golvet med våra Foppa-tofflor, berättar Linnea Deb och skrattar.

– Och här lämnar vi klubbkänslan och kommer in i mer 60-tal, Beatles-känsla med akustisk gitarr. Sen övergår vi till house igen med de flesta klassiska elementen med house-virvlar och det ska byggas upp till ett klimax, för att sen droppa den, fortsätter Joy Deb.

Dominerar melodifestivalen

2012 var det året som de tre skickade in sina första bidrag till Melodifestivalen.

– Först var det jag och Joy som jobbade tillsammans. Sedan träffade jag och Anton och frågade om vi skulle börja skriva ihop och där någonstans började vi skriva som en trio, berättar Linnea Deb som inte bara är låtskrivare utan också sångare och var med och körade bakom Måns Zelmerlöws framträdande av ”Heroes”.

Sedan dess har de bara gått uppåt och trion dominerar nu bidragen till festivalen. Med sammanlagt fyra låtar hade dem flest låtar med i tävlingen i år och tillsammans med ett förnyat sound och Eurovision Song Contest-vinsten i Wien, pekas dom ut som de nya regenterna bland låtskrivare till Melodifestivalen.

– Musiken förnyas hela tiden och efter oss kommer väl någon annan. Vi vill egentligen bara utvecklas som låtskrivare, säger Anton Hård af Segerstad.

”Schlagern dör ut”

– Vi har ju inte tänkt att vi ska låta schlager. För vi har ju inte försökt att göra låtar efter det gamla formatet utan vi har försökt att göra låtar som vi vill höra på radion, säger Linnea Deb.

– Musiken har ju också utvecklats hela tiden. 1980 lät säkert Melodifestivalen som musiken lät på radion då. Och nu går utvecklingen fort, det händer mycket grejer och det här med att schlagern dör ut, det skedde ju inte från förra året. Det kanske succesivt har skett under en 5-10-års period, utefter hur resten av musikklimatet ser ut, säger Anton Hård af Segerstad.

– Och kidsen. De bestämmer ju också vilken musik de vill lyssna på, säger Linnea Deb.

Att skriva för scenshow

Melodifestivalen är ju förknippat med en scenshow och innehåller väldigt påkostade scenframträdanden i många av numren – tänker ni på hur musiken ska passa in i den visuella framställningen?

– Jag vet inte riktigt. Ibland har vi fått träffa scenografer innan, men då är oftast låten färdig, säger Linnea Deb.

– Musiken kommer först för oss när vi skriver och då tänker vi mest på att det ska passa in i 3 minuters-formatet som är maxlängden för en låt i Melodifestivalen, säger Joy Deb.

– Och det är ett stort arbete i sig, för våra låtar hamnar ofta på 3.20, så då hamnar vi i lägen att vi måste korta eller ta bort saker, säger Anton Hård af Segerstad.

”Mellon” är ett delmål

Förra året skrev dom Måns Zermelövs vinnarlåt “Heroes”. Imorgon lördag har artisterna Ace Wilder och Lisa Ajax chansen att vinna i finalen med deras låtar. Men även om det är stort att vinna både Melodifestivalen och Eurovision Song Contest, så ligger målet för ”The Family” utanför Europa.

– Drömmen är ju att nå den amerikanska marknaden och hamna etta på Billboard-listan. Det är otroligt att både vinna ”Mello” i Sverige och Eurovision, men där borta vet dem inte ens vad det är och vi lyssnar mycket på amerikansk musik och det är dit vi strävar, säger Anton Hård af Segerstad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2016

Mer i ämnet