Trångt och mycket fest på Bråvallafestivalen 2014. Foto: TT

Besöksrekord på musikfestivalerna

Uppdaterad
Publicerad

Flera anrika musikfestivaler har gått i graven de senaste åren och det har talats om en festivaldöd i Sverige. Men intresset från publiken för den här typen av arrangemang har aldrig varit större än nu och festivalsommaren 2014 kommer slå nytt besöksrekord.

– 2014 blir förmodligen det första året i historien då de tio största festivalerna tillsammans drar över 300.000 besökare, säger Daniel Johansson som forskar om musikbranschen på Linnéuniversitetet och just nu sammanställer sommarens publiksiffror.

– Sommaren 2005 när Hultsfred var som störst så gick totalt 155.000 personer på olika musikfestivaler. I år kommer besökssiffrorna nästan att fördubblas, säger han.

Att under några timmar eller dagar enbart bekymra sig om när nästa artist spelar, och hur mycket mat och alkohol som hinner konsumeras däremellan – det gillar väldigt många.

Förra helgen lockade Way Out West-festivalen 27.000 besökare per dag till Slottsskogen i Göteborg.

Bokningarna drar

Tidigare i sommar dansade 30.000 personer i både Göteborg och Stockholm under Summerburst.  Bråvalla i Norrköping liksom hårdrocksfestivalen Sthlm Fields drog över 50.000 besökare vardera. Veteranen i gänget, Sweden Rock, hade 33.000 i publiken i år.

Det fina vädret har förstås bidragit till att extra många gått på festival i sommar, men det är framförallt musikbokningarna som dragit folk, enligt Daniel Johansson. 

– Artistprogrammet är helt avgörande för en festival och de har varit starka i år, säger han.

Under 2000-talet har besökssiffrorna för de tio största festivalerna gått rakt uppåt, förutom under 2010 och 2011. Även förra året var ett rekordår publikmässigt.

En av orsakerna till framgångarna är att festivalarrangörerna blivit mer kreativa och tar fram nya koncept som efterfrågas av publiken, säger Daniel Johansson. Han nämner bland annat rockbandet Kents egen festival och dansarrangemanget Summerburst som exempel.

– Festivaler handlar inte längre enbart om att åka till en leråker och tälta i tre dagar, säger han.

– Det kan lika gärna vara en stadion i en storstad.

De senaste åren har en rad anrika musikfestivaler, som Hultsfred, Arvika och Peace & Love i Borlänge gått i graven på grund av ekonomiska bekymmer och det har talats om en festivaldöd i Sverige. Men det är en missvisande beskrivning, säger Daniel Johansson.

– När en festival försvunnit har den ersatts av andra. Så jag skulle snarare säga att det skett en festivalutveckling på marknaden.

Stora aktörer

Flera av de festivaler som gått i konkurs arrangerades av ideella föreningar. Nu har marknaden professionaliserats, med tre stora aktörer som anordnar det mesta; FKP Scorpio, Live Nation och Stureplansgruppen.

– Det är arrangörer som sysslar med fler saker än bara festivaler, bland annat andra artistframträdanden. De står inte och faller med en enda festival, säger Daniel Johansson som tror att det är så festivalmarknaden kommer se ut framöver.

Utmaningen nu för arrangörerna blir att behålla publikens intresse, tror han.

– Festivalpubliken är väldigt kräsen. De tittar på artistprogrammet och festivalupplägget och väljer utifrån det. Så det gäller för arrangörerna att vara kreativa och komma fram med nya koncept som publiken vill ha, säger Daniel Johansson.

Matilda Lind, som besökte Way Out West i Göteborg förra helgen, ger några tips hur hon själv vill ha det framöver.

– Sluta boka rock för det känns bara skittråkigt. Sluta boka så jävla många snubbar, och var lite nytänkande, säger Matilda innan hon och kompisen springer iväg till nästa spelning.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.