Beyoncé Foto: TT/Jamie Squire

Beyoncé överraskade fansen med nytt album

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera kryptiska PR-hintar släppte Beyoncé i helgen skivan ”Lemonade”.

Beyoncé är en av de världsstjärnor som genom digital teknik förnyat sättet att släppa en skiva oannonserat. Två trailerfilmer, en instagrambild på citroner och ett eget specialprogram på HBO ledde till brokiga spekulationer bland fansen om vad artisten Beyoncé hade i kikaren. Under tiden som HBO-programmet sändes i lördags släpptes stjärnans sjätte studioalbum ”Lemonade” exklusivt på streamingtjänsten Tidal, som ägs av maken Jay Z. 

Men det exklusiva släppet varade inte mer än 24 timmar då albumet även släpptes på musiktjänsten Itunes, något som New York Times var först med att rapportera om.

Konceptuellt skivsläpp

På albumet medverkar gästartister som Kendrick Lamar och James Blake. Till skivsläppet, som är mer av en multidigital release, hör även en kortfilm och en musikvideo inspirerad av sydstatsgotik, en genre som fick ett uppsving i och med den hyllade TV-serien ”True Detective”.

Enligt Tidal är albumet ”Lemonade” ”baserat på alla kvinnors resa mot självkännedom och läkande”.

Beyoncés förra, självbetitlade, album släpptes 2013 och har sålts i över fem miljoner exemplar och streamats över en miljard gånger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.