Leslie Tay tycker det är dags att någon tar över den svenska r'n'b-scenen. Någon är antagligen han själv. Foto: Marguerite Seger

Leslie Tay: ”Det blir inte ärligare än så här”

Uppdaterad
Publicerad

Alla har talat om Leslie Tay sedan han släppte debutsingeln ”Vems fel” i höstas. Nu kommer hans debutskiva. ”Det är dags att någon tar över svensk r'n'b”, säger han.

Några veckor före skolavslutningen satt Leslie på en bänk utanför Sofielundsskolan i Malmö och pressade ihop ögonlocken mot vårsolen. Hans mål, sa han, var att bli ”stor inom musiken”. Han var 14 år och började rappa en text han skrivit själv.

Kommer för sent 

Läraren börjar tjafsa

Nästan alla lärare är rassar

På rasten jag tafsar

en räv jag har på g

En överfin brud, hon går i 8D

Han fyrade av ett varmt leende rakt in i kameran.

Scenen är tagen från dokumentären ”Leslie – killen som kommer att glänsa” av filmaren Stefan Berg, som följde den unga Leslie Tay under fem år i början av 00-talet.

Från rap till sång

Resultatet var ett porträtt av en ängslig pojke som ibland började skälva när han satt under sitt täcke med ficklampa och läste i bibeln. Han berättade om sitt ”syndrom”, som han kallade det – hans ADHD, som inte fick någon behandling. Han skolkade, blev utsparkad från skolan, rymde hemifrån, försvann i veckor, handlade med droger. Hans mamma reste till Ghana för att ta hand om sin pappa. Hans storebror hamnade i fängelse.

Ändå behöll Leslie samma leende filmen igenom. ”Försök ransonera ditt breda leende. Det kan uppfattas fel”, sade hans försvarsadvokat inför en rättegång där han stod åtalad för olaga hot och misshandel.

Filmen sändes i SVT 2008. Sedan dess har det varit tyst om Leslie Tay. När han dyker upp igen är det sent 2014 och singeln ”Vems fel” börjar rulla i P3. Kort därefter kommer videon. Nu är leendet borta, det är svartvitt som gäller. Och den kanske största skillnaden: den tidigare rapparen har börjat sjunga. En introvert och långsam r’n’b, lika naken som uppriktig.

”Blir inte ärligare än så här”

På EP:n ”12 år”, som släpptes förra veckan, berättar Leslie Tay utifrån sitt 12-åriga jag: en förvirrad och frustrerad tolvåring som önskar mycket mer än vad som erbjuds.

Nöjesguidens recensent skrev berömmande att hon ”aldrig hört musik med den här typen av texter”, medan Dagens Nyheters recensent avfärdade dem som ”sentimentala” och ”övertydliga”. Oavsett vilket: på ”12 år” finns knappt något filter mellan sångaren och lyssnaren. Låtarna handlar om gatuvåld, om en familj som splittras, och känslan att aldrig kunna visa sig svag.

– För mig blir det inte ärligare än så här. Skivan är bara saker jag haft inom mig som har behövt komma ut, säger Leslie Tay.

Nu hoppas han att de som lyssnar ska kunna ta till sig hans betraktelser från de unga vilsna åren.                 

– Jag är lite nervös. Nu äger jag inte längre låtarna själv. Nu är de för allmänheten att höra. Det är inte läskigt, det är mer att jag undrar om andra ska förstå.

”Dags att någon tar över r’n’b-scenen”

Leslie Tay slutade satsa på sin rapkarriär för omkring sju år sedan. Istället ägnade han sig åt att skriva åt andra. Det var så han hittade sitt nya uttryck.

– Jag försökte göra musik på svenska som någon annan kunde sjunga. Men texterna blev som de blev så det var lite svårt att ge till någon annan. Ingen kunde framföra låtarna som jag, eftersom de var så personliga.

Istället för rap blev det sång, r'n'b på svenska.

– Jag hade varit borta sex eller sju år, och om jag skulle komma tillbaka så ville jag att det skulle kännas seriöst. Hade jag kommit tillbaka och rappat hade det kanske varit fett, men det hade inte varit intressant. Jag tycker också att det är dags att någon kommer och tar över r’n’b-scenen i Sverige.

Kärlekslåt till stadsdelen

Låten ”Sofie” fick musiksajten PSL:s skribent Hasan Ramic att utbrista att svensk musik från och med nu skulle förändras ”för evigt”. Låten är en sentimental kärlekslåt, där raden ”Jag vill tillbaka till Sofie nu” upprepas gång på gång.

Sofie är inte i det här fallet ett kvinnonamn, utan en omskrivning för Malmöstadsdelen Sofielund.

Hur har den tagits emot?

– Jag vet faktiskt inte. Jag ska åka hem till Malmö idag och se vad folket säger. 

Ser fram emot musikåret 2015

Lesley Tay har produktionsbolaget You-Meh tillsammans med Babak Azarmi (RMH) där han jobbar med bland andra Cherrie som också sysslar med r’n’b på svenska, och med låtarna ”Intro” och ”Tabanja” har fått fansen att koka av förväntningar.

– 2015 kommer vara ett mycket bra år för svensk musik, säger Leslie Tay.

För egen del har han tagit kontakt med några producenter från Kanada för att exprimentera fram ett sound till sin planerade debutskiva.

Livet är betydligt mer stabilt idag än det var när han var tonåring säger han.

– Mitt liv var ännu stökigare än man såg i dokumentären. Idag är mitt liv bra. Jag gör det jag älskar, allt jag drömt om sen jag var liten har jag nu: Jag har ett stabilt liv, kan göra den musik som jag brinner för och jag når ut till människor. ​

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.