Albert Svanberg, chef för SVT Programetik, och Måns Zelmerlöw och Petra Mede som ska leda Eurovision Song Contest. Foto: TT/ Jessica Gowitt

Detta gäller för SVT:s programledare

Uppdaterad
Publicerad

Personer som leder program i svensk public service får inte delta i reklam- eller marknadsföringskampanjer minst två veckor före och efter att de syns i SVT:s kanaler.

I SVT:s medarbetarpolicy finns regler för vilka sidouppdrag som programledare för SVT-program får lov att ha. Reglerna varierar beroende på vilket typ av program man leder, hur anställningen ser ut och om uppdraget är regelbundet eller gäller ett enstaka program, som exempelvis galor.

– Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett SVT-program inte får delta i en marknadsföringskampanj under ett par veckor före och ett par veckor efter det att den företräder SVT, säger Albert Svanberg som är chef för SVT Programetik.

Han poängterar att detta gäller för de som inte är fast anställda men medverkar i enstaka produktioner som exempelvis galor.

Zelmerlöw har inget avtal med Tre

– Såvitt jag vet så finns det inget avtal som Måns Zelmerlöw har med en annan part som gäller nu när han jobbar för Eurovision, säger Albert Svanberg.

Måns Zelmerlöws samarbetar med telekomföretaget Tre men avtalet dem emellan löpte ut i februari. Filmen som Zelmerlöw gjort tillsammans med Tre spelades dock in den 11 april och publicerades i företagets olika sociala medier-kanaler den 22 april. Tre har inga planer på att ta bort filmen under Eurovision Song Contest, som Zelmerlöw ska programleda.  

Påverkar det SVT:s opartiskhet och trovärdighet när profilerade programledare dyker upp i andra kommersiella sammanhang?

– Det är en viktig grund för oss och för vårt oberoende att vi är trovärdiga och en del i det är att programledare inte deltar i reklamkampanjer. Samtidigt vill vi ha en mångfald av uttryck vilket gör att vi använder olika typer av programledare som också kan ha andra yrkeskarriärer och de yrkeskarriärerna måste kunna pågå samtidigt som man också jobbar för SVT, säger Albert Svanberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.