Alexander Hellid kan nu sälja drycker kallade ”Entombed”. Foto: TT

Dödsmetallarnas namnfejd rullar vidare

Uppdaterad
Publicerad

Bråket mellan de forna medlemmarna i dödsmetallbandet Entombed fortsätter – nu om dryckesmärke. Nu kan en före detta bandmedlem sälja vitaminjuice med bandnamnet.

Entombed bildades 1989 av Alexander Hellid, Uffe Cederlund, Nicke Andersson och Lars-Göran Petrov. Under 90-talet blev de ett av Sveriges mest inflytelserika dödsmetall-band och har under åren figurerat i en rad olika konstellationer, med Alex Hellid som fast punkt.

Våren 2013 uppstod dock en konflikt, och Hellid och Petrov gick skilda vägar. Strax därefter uppstod en viss förvirring då två olika versioner av Entombed började figurera.

Konflikten fortsatte hos Patent- och registreringsverket (PRV) som gav L-G Petrov rätt till varumärket, och därmed namnet, Entombed.

Aloe vera- och spritdrycker

Men så lätt gav inte Alexander Hellid upp. Efter den första striden ansökte han om att få kalla ett dryckesmärke för just Entombed. Under det forna bandnamnet kan han nu sälja Aloe veradrycker, kolsyrat vatten och vitaminjuicer, men också alkoholhaltiga spritdrycker, enligt dokument från Patent- och registreringsverket.

Lars-Göran Petrov har överklagat att Alexander Hellid ska få tillåtelse att kalla drycken för Entombed, han menar att det kan uppstå förväxling mellan märkena och att Hellids ansökan är gjord i så kallad ond tro.

Men den här gången backar verket Hellid och ger honom rätt att använda namnet. Petrov fick avslag på sin invändning på grund av att de inte anser att konsumenter kommer att blanda ihop bandet och drycken.

Kulturnyheterna har sökt Alexander Hellid som avböjer intervju.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.