Redan efter Eurovisionvinsten i maj fick Måns Zelmerlöw frågan om han möjligen skulle vara intresserad av att leda programmet 2016.
Nu är det klart att så blir fallet. Tillsammans med Petra Mede ska årets vinnare av Eurovsion song contest välkomna publiken från Globen i Stockholm.
– Jag diskuterade det med vissa inblandade efter finalen faktiskt. De frågade om jag skulle vara intresserad. Jag sa ja, det är liksom en once in a lifetime-grej, säger Måns Zelmerlöw.
Ska bli billigare
I våras hade Eurovision song contest drygt 195 miljoner tittare. När programmet skulle arrangeras av Sverige för andra gången på fyra år, anmälde huvudstaden tidigt intresse. Stockholms stad lägger 85 miljoner kronor på Eurovision. Man räknar med att skyltfönstret mot resten av Europa gör det värt det.
Efter Måns Zelmerlöws vinst i Wien sa Christer Björkman att det borde gå att göra Eurovision för en billigare peng än i Malmö 2013.
Det är fortfarande målet, enligt Martin Österdahl, exekutiv producent för programmet.
– Vi försöker. Vi har en budget som är i princip lika stor som i Malmö. Lite mindre. Och vi försöker hålla den. Det är 120 miljoner kronor, säger han.
”Ett land med humor”
Med nära 200 miljoner tittare vill de som gör Eurovision song contest 2016 visa upp en bild av ett humorfriskt Sverige. Mycket verkar bli sig likt det senaste värdskapet.
– Om man tyckte om 2013 i Malmö hoppas jag att man ska tycka om det här också. Vi har kvar samma dna i tonaliteten. Det är värme, kärlek och humor, säger Edward af Sillén, som står får regi och manus, precis som 2013.
– Jag vill förmedla en bild av Sverige som ett land med humor.
”Schyssta värderingar”
Petra Mede, som gör andra svängen i ESC-rutan, vill mer.
– En diversifierad, mångbottnad och mångfacetterad bild, precis som Sverige är. Vi får på något sätt fronta det här programmet, men vi kommer säkert ha fokus på ganska mycket annat också. Visa vad Sverige har varit. Eventuellt kanske det kommer lite historik, säger hon.
Inställningen till hur Eurovsion song contest kan och bör göras har inte ändrats sedan 2013, enligt Martin Österdahl.
– Vi gör det med en stabil public service-grund och visar upp Sverige som ett bra och modernt land med schyssta värderingar där vi älskar Eurovsion song contest.
Är det en sanningsenlig bild av Sverige?
– Ja alltså, vi tycker det.