Historien om mannen med det vanställda ansiktet som terroriserar skådespelarna på operan i Paris, och hans starka kärlek till den unga, skönsjungande Christine verkar tilltala musikalpubliken. Sedan premiären för 30 år sen har musikalen setts av över 140 miljoner människor i 35 olika länder.
– Den är episk på ett sätt, tycker jag, och den berör, säger Peter Jöback.
Pojken som vill bli älskad
Peter Jöback är en av få som spelat rollen på två sidor av Atlanten, både i London och i New York. När han handplockades för rollen 2012 såg han en utmaning i att göra det skräckinjagade spöket lite mer nyanserad.
– Först tänkte jag: hur ska jag göra det här? Jag hade ju sett så många göra fantomen så bra. Men så slog det mig att jag vill göra karaktären mer sårbar i allt det grandiosa. Jag saknade det i tidigare föreställningar.
– Jag kommer själv från en dysfunktionell familj. Jag blev tyvärr utsatt för övergrepp som barn och hade också problem med att acceptera min egen homosexualitet. Därför vill jag att man inte bara ska fokusera på att det är ett spöke i en mask och skrämmer folk, utan också på den lilla pojken som vill bli älskad, säger Peter Jöback.