Sanna Nielsen. Foto: TT

Fortsatt tittartapp för Mellon

Uppdaterad
Publicerad

3.110.000 personer såg den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen som sändes i lördags. Det är den lägsta siffran av alla deltävlingarna, och dessutom lägre än förra årets bottensiffror.

När Kulturnyheterna pratade med exekutiva producenten Christer Björkman om förra veckans tittartapp svarade han att han tog den med ro och poängterade att den tredje delen historiskt sett brukar avvika när det kommer till antal tittare.

Dessvärre verkar det inte som om trenden har vänt.

Melodifestivalen 2015

I lördags såg drygt 3,1 miljoner tittare när Måns Zelmerlöw och pojkbandet JTR tog sig vidare från deltävlingen i Örebro till finalen i Stockholm den 14 mars. Siffran är därmed aningens lägre än förra veckans på 3.145.000 tittare.

Jämfört med 2014 års tittarsiffror, som blev en besvikelse och ledde till flera förändringar i produktionen, har årets siffror pekat uppåt. Men även i det avseendet ser lördagens siffror negativa ut. Närmare 70.000 färre valde att se den fjärde deltävlingen i lördags i jämförelse med samma omgång året innan. 

På lördag är det dags för Andra chansen. Följ rapporteringen om det och mycket annat Melodifestivalrelaterat här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2015

Mer i ämnet