Håkan Hellström går i Verdis fotspår

Uppdaterad
Publicerad

På nya skivan har Hellström stämt ner låtar till 432 hertz – något som både Pavarotti, Verdi och Birgit Nilsson skulle gilla.

Efter flera hundra år av bråk lyckades västvärldens kompositörer enas om en gemensam stämton, runt år 1955. Man bestämde att tonen A ska ligga på 440 hertz – det vill säga 440 svängningar per sekund. På så vis kan alla spela med alla, utan att behöva stämma om sina instrument hela tiden.

Men en rörelse har vaknat, som menar att den nutida musiken är felstämd. Den låter för ljust och gällt, tycker rörelsen, som förespråkar att man flyttar hela tonskalan nedåt. Man vill stämma om instrumenten så att A ligger på 432 hertz i stället.

Verdi, Nilsson & Forsman vill sänka

Den synpunkten har fått stöd av stora namn som Giuseppe Verdi, Luciano Pavarotti och Birgit Nilsson – och av Håkan Hellströms låtskrivare och producent, Johan Forsman Löwenström.

På Håkan Hellströms nya album sjunger han mycket i ett lite lägre tonläge än vi är vana att höra honom i. Men det är inte bara Hellströms sångteknik som har förändrats på nya skivan. Han har även gjort något som lär göra 432 hertz-rörelsen förtjust.

Flera låtar i 432 hertz

I en intervju med Kulturnyheternas Isak Klasson berättar Håkan Hellström att han har fått upp ögonen för den lägre frekvensen. Producenten Johan Forsman Löwenström föreslog att Håkan skulle sjunga in titellåten på nya albumet, ”Det kommer aldrig va över för mig”, i den tonskalan. Och snart spred sig idén till flera låtar:

– Jag kom dit en morgon och skulle testa den nya låten 'Det kommer aldrig vara över för mig' – den första vi spelade in från den här skivan. Då sa han: 'Du , Håkan, det finns en ny frekvens som läker sår. En mer harmonisk frekvens för öronen som faktiskt är helande'. Så frågade han om vi kunde använda den och jag sa 'Visst, det kan vi göra'. Så singeln är faktiskt inspelad i den frekvensen.  Sedan går vi tillbaka i alla fall på några låtar. Vi hoppar lite mellan frekvenserna där.

”Mer avspända för öronen”

Håkan Hellströms låt ”Det kommer aldrig va över för mig” ska alltså vara helande för öronen – trots en del negativ kritik kring likheter med The Killers och andra artisters ljudbild. Hellström tror till viss del på den läkande effekten:

– Jag har inte tänkt på det faktiskt, men det finns säker nån sanning i de där sakerna – att vissa ljudvågor är bättre och mer avspända på nåt sätt, för öronen, säger Håkan Hellström till Isak Klasson.

Håll utkik här på Kulturnyheternas sajt för mer Håkan Hellström under dagen. Vi lägger bland annat ut ett tv-inslag.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.