Linda Pira är en del av den nya kampanjen. Foto: obeyherverse.com

Svensk hiphop-attack mot Sprite

Uppdaterad
Publicerad

Musikkollektivet Femtastic reagerade på läskedrycksföretagets senaste reklamkampanj i vilken de ”hyllar hiphopens historia”. 16 citat från fyra olika artister trycks på sammanlagt 16 miljoner burkar. Men varför finns det inte ett enda citat från en kvinnlig rappare, undrar bland andra Linda Pira och Silvana Imam. Nu startar de en egen kampanj.

I fredags släpptes Sprites senaste reklamkampanj.

”Obey Your Verse” som den heter, är en hyllning till hiphopen, en genre som företaget säger sig ha älskat i 30 år och som lyfter fram deras tidigare samarbeten med hiphopartister.

Kampanjen ger sig uttryck i sammanlagt 16 miljoner burkar med tryckta citat från NAS, Biggie, Drake och Rakim.

Noll kvinnor

Musikkollektivet Femtastic består av ett helt gäng välkända svenska hiphopartister. Tidigare har de bland annat lanserat kampanjen ”Fatta”, för att förändra synen på på sex och våldtäkter.

De har nu reagerat på att Sprite väljer att hylla hiphopens historia – utan att lyfta fram en enda kvinna.

Därför startar de, tillsammans med skivbolagen RMH och Redline records, en motkampanj med namnet ”Obey Her Verse”. Kampanjen går ut på att de skapat egna, digitala burkar, med texter från kvinnliga rappare.

”Stärker en negativ mytbild”

På den nyskapade hemsidan går det att dela burkarna med rader ur texter från Cleo, Silvana Imam, Peshi och Linda Pira.

– Genom att utesluta kvinnliga rappare eller andra som inte är norm i sin kampanj stärker läskföretaget en negativ mytbild att hiphop är skapad av och för män. Vi vill genom vårt gemensamma initiativ inspirera företaget och andra att tänka till kring jämställdhet i marknadsföring. Vi hoppas på en konstruktiv diskussion, säger Vanessa Marko, grundare av det feministiska musikkollektivet Femtastic.

Kommer med förslag

Femtastic förklarar att det är ett vänligt initiativ i grunden, och att tanken inte är att hata varken på manliga hiphopare eller på Sprite.

Istället vill de komma med förslag och uppmärksamma hur företaget skulle kunna tänka annorlunda med nästa upplaga, då i synnerhet och det kommer en lokal utgåva i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.