”Det är lätt att hamna i ett mingelträsk i LA”

Uppdaterad
Publicerad

I Los Angeles har hon på bara några år etablerat sig som producent och låtskrivare för några av världens största artister. Men nu lägger Laleh tillfälligt hela sitt fokus på artistkarriären här hemma. I kväll är det premiär för hennes största turné hittills – med både band och symfoniorkester på scen.

– Jag tror att det här var den största replokalen vi hittade, säger Laleh och skrattar till.

Och ja, stort är det. I den hangarliknande lokalen utanför Stockholm pågår repetitionerna för fullt. Scenkanterna är upptejpade på golvet, skyddsplasten är fortfarande kvar på den rosa scendekoren och sångerskan går runt bland de drygt 30 musiker som snart ska ge sig ut på turné i Sverige.

I kväll är det premiär i Scandinavium i Göteborg innan turnén ska vidare till åtta andra städer och större arenor som bland andra Globen och Malmö Arena.

Stora förberedelser

Men att ställa sig på scen med både eget band och sinfoniettan Modern Fantazias, ledd av dirigenten Hans Ek, har ställt helt nya krav på förberedelserna.

– I vanliga fall så kan man repa sig fram till saker och testa. Här ska allt vara skrivet i noter och manuset ska vara tydligt. Varenda litet ”pling”. Men att få en idé och förverkliga den – det är häftigt, säger Laleh Pourkarim.

Foto: Eva Hultstrand.

Med en artist vars hela karriär har präglats av total kontroll, tydliga egna visioner och stark integritet låter turnén som en utmaning. Laleh vill ha kontroll, oavsett om hon är ensam eller har över 30 musiker på scen.

– Jag skriver väldigt tydliga manus, säger hon och skrattar. Sedan har jag valt att jobba med människor jag har jobbat med förut. Alla är mina extraarmar. Man kan säga att jag har olika producenter och så säger jag vad de ska göra. Eftersom låtarna betyder någonting, tycker jag, så blir det ganska tydligt vad det är vi gör och varför. Det blir mer meningsfullt.

Spelats 27 miljoner gånger

I september kom hennes sjätte album, ”Kristaller”. Då hade skivans första singel ”Bara få vara mig själv” redan hyllats av kritiker och gjort succé bland fansen. I dag har låten spelats 27 miljoner gånger på Spotify och blivit både en naturlig symbol för Lalehs identitet och en vacker gnista hos lyssnarna, inte minst hos de unga.

Laleh tystnar. Tänker länge.

– Jag tror att de flesta håller med mig om att vi alla på något sätt försöker leva ett meningsfullt liv. Vi gör alla det vi kan. När jag gör en sådan låt och känner att den får den responsen så känns livet mer meningsfullt för mig. Man ser hur självförtroendet bara stiger och det glittrar om barn som sjunger den. De upplever en liten stund av frihet, ”oj jag behöver bara vara mig själv”. Jag försöker leva på det.

Förlorade sin mamma

34 år gammal har Laleh redan hunnit förlora många av sina nära längs vägen. Hennes far Houshang gick bort 1994 och hon förlorade sin bror som barn. För tre år sedan kom nästa förlust. Tre dagar efter att Laleh hade släppt sitt förra album ”Colors” dog hennes mamma Atefe. Laleh ställde in allt promotion-arbete för att bearbeta sorgen och slippa alla frågorna. Hon hade inga svar än.

Tre år senare är nya albumet ”Kristaller” ute, den första skiva hon har gjort utan sin mor som stöd och bollplank.

– Nu kanske det här låter konstigt, men jag tror att i och med att man förlorar båda sina föräldrar så kommer också en frihet i att ”oj nu måste jag klara mig själv”. Det kan vara negativt med det finns också en frihet i att kunna resa, det är väldigt mycket förpliktelser också. Det känns som att jag bär med mig dem mer nu. Nu hänger mamma med mig i mina äventyr och är inte fast i Göteborg och tvungen att gå till sjukhuset.

Hur har det varit att bearbeta sorgen efter din mamma under de här åren?

– Jag tror att alla kan hålla med om att när man förlorar någon så är det också flera år av lidande fram till den personen går bort. Så var det i mitt fall. Under tiden lär man känna livet, just när man håller på att förlora det. Kanske är det därför jag mer har gått tillbaka till att åter igen komma tillbaka till att bara få vara mig själv. Att följa hjärtat och ha lite roligt av den tid vi har. Att göra något meningsfullt.

Lyssnade på sin dotters sånger

Och precis som för många av hennes fans så blev flera av Lalehs egna sånger centrala där i livets mest brännande stunder.

– Under min mammas sista period så lyssnade hon också på många av de låtarna jag har skrivit, som ”En stund på jorden”. ”Some die young” var skriven i samma veva som hon blev sjuk. Det blir ganska häftigt att få sätta ord på det där som ändå är en del av livet, lära sig att leva.

Jobbat med världsartister

I spåren av sorgen hittade sångerskan ny energi och kraft. Ett nytt kapitel i karriären startade. Laleh flyttade till Los Angeles för att börja skriva låtar och producera åt andra artister.

Två år senare har Laleh, under Max Martins vingar, arbetat med världsartister som Ellie Goulding, Shawn Mendez och Adam Lambert och jobbat i samma legendariska studio som Michael Jacksons ”Thriller” spelades in i.

Men att bli en del av den kommersiella popvärlden i LA har varit en utmaning.

– Jag har levt ett ganska isolerat liv här när det kommer till min karriär. Jag har alltid jobbat själv och på det sättet har jag varit ganska skyddad av musikbranschen. Där hamnar jag mitt i musikbranschen på ett annat sätt, som producent och låtskrivare. Jag försöker nästla in budskap eller min personlighet i saker som jag gör där borta. Annars så mår jag dåligt. Men jag har insett mina begränsningar men jag har också förstått att man tjänar på att vara sig själv.

Har det varit svårt att få förståelse för det i en musikvärld som kanske ofta ses som lite ytligare än här hemma?

– Nej, det är bara så branschen fungerar. Jag har inget emot att ha hits, jag är en hitmakare. Men för mig ligger utmaningen i att försöka göra det på mitt eget sätt. Det är där det blir coolt.

Möjligen har vi kommit lite längre i Sverige, men har du stött på många fördomar genom att vara en kvinna i den branschen?

– Det är alltid så tråkigt att tjata om den grejen men det är ju så himla mansdominerat så det går inte att undvika det. Man måste anpassa sig och hitta ett sätt att bevara sin energi i den här miljön. Hur kan jag sluta härma hur en man skulle ha gjort, bara för att få respekt? På det sättet är det väldigt svårt. Det är lite som att man måste uppfinna hjulet. Inte bara för sig själv utan för andra också. Det finns en ängslighet när man inte hittar en man i rummet som ska sköta allt. ”Det är jättekul och vi gillar det du har gjort. Men vem är han som har gjort det?”. Och så tittar de över axeln: ”Är det någon där?”.

Låtarna fortfarande kärnan

Det har gått drygt tolv år sedan Laleh släppte sitt debutalbum. I dag är karriären en hybrid av sitt eget artisteri och rollen som producent och låtskrivare i ett av den internationella popmusikens epicentrum. Men det är fortfarande en och samma sak som har banat väg för framgångarna.

– Det är häftigt men det är låtarna som har lett mig till LA. Hantverket. Det tror jag inte att man får glömma, att hantverket är så viktigt. Många kan hamna i ett slags mingelträsk och fastna där och glömma bort att de ska sitta och skriva låtar. Det är det som är så farligt med en rolig stad som LA. Man kan lätt bli förförd. Det gäller att fortfarande ha den där svenska arbetsmoralen när man kommer dit. Men jag älskar att skriva låtar så det är nästan så att de får dra mig ur studion.

Största turnén hittills

Snart vänder hon tillbaka till det nya livet i Los Angeles men först väntar Lalehs största Sverigeturné hittills. I bakgrunden har den 30 musiker stora orkestern börjat stämma sina instrument och göra sig redo för att ta repetitionerna vidare.

Vad tror du att din mamma hade sagt om hon hade fått uppleva det här?

Laleh tystnar igen.

Sedan ett fridfullt:

– Ja … att det är ganska häftigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.